ارائهی پاورپوینت الأنوار و الأسرار – تجربهای خاص و متمایز!
پاورپوینتی حرفهای و متفاوت:
فایل پاورپوینت الأنوار و الأسرار شامل 63 اسلاید جذاب و کاملاً استاندارد است که برای چاپ یا ارائه در PowerPoint آماده شدهاند.
ویژگیهای برجسته فایل پاورپوینت الأنوار و الأسرار:
- طراحی خلاقانه و حرفهای: فایل پاورپوینت الأنوار و الأسرار به شما این امکان را میدهد که مخاطبان خود را با یک طراحی خیرهکننده جذب کرده و پیام خود را به بهترین شکل انتقال دهید.
- سادگی در استفاده: اسلایدهای پاورپوینت الأنوار و الأسرار به گونهای طراحی شدهاند که استفاده از آنها بسیار آسان باشد و نیاز به تنظیمات اضافی نداشته باشید.
- آماده برای ارائه: تمامی اسلایدهای پاورپوینت الأنوار و الأسرار با کیفیت بالا و بدون نیاز به ویرایش، آماده استفاده هستند.
کیفیت تضمینشده با دقت بالا:
فایل پاورپوینت الأنوار و الأسرار با رعایت بالاترین استانداردهای طراحی تولید شده است. بدون نقص یا بهمریختگی، تمامی اسلایدها آماده برای یک ارائه بینقص و حرفهای هستند.
نکته مهم:
هرگونه تفاوت احتمالی در توضیحات ممکن است به دلیل نسخههای غیررسمی باشد. نسخه اصلی پاورپوینت الأنوار و الأسرار با دقت و حرفهای تنظیم شده است.
همین حالا فایل پاورپوینت الأنوار و الأسرار را دانلود کنید و ارائهای حرفهای و تأثیرگذار داشته باشید!
بخشی از متن پاورپوینت الأنوار و الأسرار :
عین الیقین
پدیدآوران
عبیدی، فالح عبدالرزاق (مقدمه و تصحیح)
فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی (نویسنده)
عنوانهای دیگر
الانوار و الاسرار
ناشر
دار الحوراء
مکان نشر
بیروت – لبنان
سال نشر
1428 ق یا 2007 م
چاپ
1
موضوع
اصول دین
شیعه – عقاید
فلسفه اسلامی – متون قدیمی تا قرن 14
زبان
عربی
تعداد جلد
2
کد کنگره
BBR 1127 /ع9
نورلایب
مشاهده
کتابخوان
مشاهده
عین الیقین، یكى از آثار مهم و فاخر ملامحسن فیض كاشانى(متوفای1091) است كه به زبان عربى تألیف نموده است. طبق آنچه خود فیض در مقدمهى كتاب گفته موضوع كتاب آن دسته از عقایدى است كه عقل در آنها استقلال داشته و براى ادراكشان نیازى به ادله شرعى نمىباشد[1]
ساختار و گزارش محتوا
فیض مطالب كتاب را به دو قسم تقسیم كرده است كه قسم اول آن در اصول علم و قسم دومش در علم به آسمانها، زمین و آنچه كه در مابین آنها است، مىباشد[2]او مقدمهاى دارد كه خود مقدمه پنج بخش دارد، بخش اول اشارهاى است به فضیلت علم توحید و شرافت اهل آن و همین طور چگونگى تحصیل علم توحید. وى شرف علم را به مقدار شرف معلوم مىشمارد و مىگوید رتبهى عالم به حسب رتبهى علم مىباشد. و معلومى بالاتر اجلتر و اعلىتر از خداوند متعال وجود ندارد[3]
پس علم توحید هم طبیعتاً بالاترین و با شرافتترین علم خواهد بود، كما اینكه اهل این علم نیز افضل علما خواهند بود. وى براى اثبات این سخن حق به چند آیهى قرآنى نیز استشهاد نموده، شرایط تحصیل این علم را كه فراقت قلب، صفاى باطن، زهد در دنیا و متابعت شرع مىباشد در كنار تقواى الهى، بیان مىكند ادلهى این سخن را نیز از آیات و روایات آورده[4]، و بعد وارد قسمت دوم مقدمه كه در بیان قلت اهل الله و سختى و غموض این راه است مىگردد[5]او پنج آیه را در سرآغاز این بخش كه دلالت بر قلت عباد الله و كثرت جاهلان و منافقان دارند، آورده بعد ضمن توضیحاتى به چند روایت و آیه دیگر نیز استناد مىجوید. فیض كاشانى در سومین نكته مقدمهى كتابش اهمیت كتمان سرّ توسط اهل الله را یادآورى كرده و از سلمان فارسى به عنوان نمونهاى براى مخزن اسرار الهى نام مىبرد. او روایاتى را از ائمه معصومین(ع) كه دعوت به كتمان اسرارشان و تقیّه در مواقع لازم نمودهاند، در ذیل عنوان این بخش یادآورى نموده است.
بیان اصناف مردم چهارمین نكتهى مقدمه است كه در واقع توضیحى بر آیهى شریفهى و كنتم ازواجاً ثلاثه مىباشد. مؤلف با استفاده از روایات، جایگاه تشیّع را در میان انسانها تعیین مىنماید. آخرین و پنجمین بخش مقدمه كتاب عینالیقین اختصاص به بیان جایگاه عقل و شرع دارد كه فیض در این قسمت به نقل كلماتى از بزرگان اكتفا نموده است. براى مثال این سخن را بدون ذكر گویندهاش مىآورد كه عقل هدایت نمىگردد، مگر با شرع و شرع تبیین نمىشود، مگر با عقل.
عقل اساس است و شرع بنا، بنا نیز به جز با اساس تثبیت نمىگردد. اساس نیز بدون بنا غنى نمىگردد یا این سخن امیر علیهالسلام را كه فرمود العلم علمان، مطبوع و مسموع و لاینفع المسموع اذا لم یكن المطبوع، به عنوان تكملهاى دیگر بر سخنانش مىآورد.
مقصد اول كتاب در اصول علم است. مؤلف در این قسمت ابتدا به تشابهات كتاب و سنت مىپردازد. فیض اشارهاى به صورت و ظاهر داشتن هر سخن در عین قابلیت دارا بودن روح و باطن دارد و در ضمن مطالبى كه در ذیل این موضوع بیان مىكند به مثال و صورت روحانى موجودات در عالم ملكوت اشاره كرده و آن را دلیل بر تكلّم انبیا با مردم به قدر عقول آنها مىداند. او مىگوید متشابهات كتاب و سنت همگى به ظاهرشان حمل گردیده و چیزى مستغنى از آن نمىباشد، پس هیچ نیازى به تأویل، تخییل و تمثیل نمىباشد. او به مثالهایى نیز اشاره كرده كه جزو متشابهات مىباشند؛ ولى فهم و مفهوم واقعى آنها نیز چندان مشكل نیست.
فیض در ضمن ضوابط مهمّه كه به دنباله مطالب مقصد اول آورده، به دنبال اثبات جریان امور از مجراى طبیعتشان كه خواست خداوند متعال است، مىباشد وجود و عدم نیز دیگر مطلب مورد توجه مؤلف است كه وجود بحت و خالص مختص خداوند بوده و عدم بحث نیز ذاتى ندارد. کیفیت وجود ممكنات و واجب، اصالت وجود، اطلاق وجود و چگونگى عدم و معدوم و ماهیت آن از دیگر مطالبى است كه در این بخش از نظر مؤلف گذشته است. علم، جهل و تعریف تبیین حدود و مفهوم واقعى آنها نیز از دیگر نكتههاى مقصد اول مىباشد. حصول صوره الشىء للعالم و ظهوره لدیه مجرّداً عما یلابسه تعریفى است كه مرحوم فیض به علم بیان كرده است. وى از این تعریف نتیجه مىگیرد كه علم به اجسام بما هى اجسام تعلق نمىگیرد، بلكه آنچه معلوم مىگردد وجودات خارجیه اجسام مىباشند. به عقیدهى فیض اجسام به منزله سایههایى براى موجودات غیبیهى قائم به ذات هستند كه نوعى اتحاد بینشان برقرار مىباشد. نكته بعدى مقصد اول نور و ظلمت است. تعریف نور نزد مؤلف عبارتست از الظاهر بنفسه و المظهر لغیره كه ظلمت نیز مقابل آن مىباشد.
فیض كاشانى در ادامه مقصد اول، به مطالبى چون حیات و ممات كه تعریف حیات عبارتست از حى ما یساوق الفعل و الادراك كه ممات مقابل آن است، ایمان و كفر كه تعریف لغوىاش عبارتست از تصدیق شىء طبق آنچه كه هست كه در واقع این راجع به علم خواهد بود كه آن نیز نوعى از وجودات و تعریف شرعىاش همان تصدیق خدا و ملائكه و كتب و رسلش مىباشد، خیر و شر كه معنا و مفهومشان واضح بوده و نیازى به تعریف ندارند، لذت و ألم كه تعریف لذت ادراك الملائم و ألم هو ادراك للمنافى مىباشد، غنى و فقر كه اولى استقلال الشىء بذاته و دومى عدم استقلال الشىء بذاته مىباشد، هیات و تعیناتشان، واحد و كثیر، متقدم و متأخر، قدیم و حادث، قوت و مقابلش، سبب و مسبب، جوهر و عرض، ابعاد و جهات و حدودشان، حركت و سكون، زمان و آن، مكان و حیّز، اصول نشأت و کیفیت و نشأت یافتن آخرت از دنیا و وجوه فرق بین آن دو، مبدأ وجود و توحید خداوند متعال و کیفیت افاضهاش وجود را اشاره دارد.
دربارهى نشأت، فیض مىگوید عوالم زیادى وجود دارند كه تعداد آنها را غیر از خداوند كسى نمىداند، لكن اصول عوالم سه تا مىباشند كه عبارتند از: 1 – عالم عقلیهى روحانیه كه عالم غیب و جبروت نام دارد و اصحاب آن همان سابقون مىباشند. 2 – عالم خیالیهى مثالیه كه همان عالم برزخ و ملكوت است و اصحاب آن اصحاب یمین مىباشند. 3 – عالم حسیّهى جسمانیّه كه عالم شهادت و ملك نام دارد و اصحاب آن شمال مىباشند. وى در ادامه به توضیح هر یك از این عوالم سهگانه مىپردازد كه شواهدى نیز از كتاب و سنت به همراه دارد. مرحوم فیض مجموع عوالم سهگانه را بمنزلهى حیوان واحدى مىداند كه مشابه انسان است و بدان انسان كبیر اطلاق مىشود. او آخرت را كه مجموعهاى از بهشت و جهنم است را نیز توضیح داده و چگونگى آنها را مشخص مىنماید. وى در این بخش غالب مطالب را از ابن عربى و استاد خود صدر المتألهین(ره) نقل مىكند. دربارهى مبدأ وجود نیز كه در واقع تبیین آیهى شریفه «هو الأول و الآخر و الظاهر و الباطن و هو بكل شىء علیم» است، توضیحاتى راجع به عرش و كرسى و تجلّى اسماء و صفات الهى بیان مى نماید.
همچنانكه اشاره شده، مقصد دوم كتاب در علم به آسمانها و زمین و آنچه در بین آنها مىباشد، است. بخش اول این مقصد در هیئت عالم و اجرام بسیطهى آن مىباشد. فیض ابتدائاً تقسیم اجرام به بسیط و مركب را یادآورى كرد. مىگوید منظور از بسیط آن اجرامى هستند كه طبیعت واحده دارند؛ مانند آب، هوا و افلاك. مركب نیز جرمى است كه طبیعت مركب دارد یا جمع بین چند طبیعت مختلف است، به اختلاف قوا و طبایع؛ مانند بدن حیوانات. بسیط نیز خود بر دو قسم است كما اینكه اجسام بسیط نیز بر دو قسم مىباشند.
مؤلف توضیحاتى راجع به این اقسام دارد كه در قالب چند فصل و وصل مطرح گردیده است. حیات ذاتى داشتن این اجرام مبحثى است كه در ضمن این توضیحات به همراه بیان توضیحاتى دیگر راجع به زمین، خورشید، ماه و ستارگان در ادامهى این بخش مطرح گردیده است. کیفیت حركت افلاك عنوان بخش دیگرى است كه دارا بودن هر یك از این افلاك، افلاك جزئىتر را به عنوان سرآغاز این بخش مىباشد كه همراه است با توضیحات و ذكر مصادیقى از آنها. جهت حركت افلاك نیز از دیگر مطالب این بخش است كه فیض به نقل از كتب و آثار دانشمندان نجوم بیان كرده است او مطلبى را نیز در مبحث جهت حركت افلاك از اخوان الصفا نقل مىكند كه تقریباً خلاف مشهور مىباشد. مؤلف تعاریفى را هم از نصف النهار، طول جغرافیائى، دائره افق، قطب و… بیان مىنماید كه خواص و آثارشان نیز در كنار آن مذكور مىباشد. پایان بخش این قسمت حدیثى است از امیرالمؤمنین على علیهالسلام به نقل از اصبغ بن نباته كه سیصد برج براى خورشید نسبت مىدهد كه هر كدام از آنها به منزلهى جزیرهاى مىباشند كه داراى آثار خاصى نیز مىباشند.
براى محاسبهى مقادیر این جرایم و همین طور ابعاد طرقى از قدیم بین دانشمندان بوده است كه به نسبت امكانات و معلومات و زمانى تغییراتى را به خود پذیرفته است. در اینجا هم ملامحسن به برخى از آنها اشاره دارد كه در بخش بعدى مقصد دوم عنوان گردیده است. لمّى بودن حركت افلاك نیز در دیگر بخش از این مقصد مطرح است، در آن جا نفوس ناطقهاى براى افلاك تعریف شده كه باعث مىشود آنها داراى ادراكات كلیهاى بشود كه حركاتشان نیز داراى مراد عقلى است نه حسّى در این زمینه مؤلف استدلالى دارد كه به دنبال خود بحث از كمالات مبادى عقلیه كه م
چرا پاورپوینت الأنوار و الأسرار بهترین انتخاب برای ارائههای شماست؟
در دنیای رقابتی امروز، ارائهای جذاب و حرفهای میتواند تأثیر بزرگی در جلب توجه مخاطبان داشته باشد. فایل پاورپوینت الأنوار و الأسرار با طراحی منظم، زیبا و استاندارد به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شیوهای خیرهکننده و اثرگذار ارائه دهید. این فایل با جزئیات دقیق و ساختار حرفهای، ابزاری مطمئن برای موفقیت در ارائههای شماست.
ویژگیهای برتر فایل پاورپوینت الأنوار و الأسرار:
- طراحی بینقص و خلاقانه: تمام جزئیات پاورپوینت الأنوار و الأسرار با دقت طراحی شدهاند تا نیازهای ارائههای تخصصی شما را برآورده کند.
- ساختاری ساده و منظم: محتوا در پاورپوینت الأنوار و الأسرار به گونهای سازماندهی شده که بهراحتی خوانده شود و مفاهیم به صورت شفاف انتقال یابد.
- جلوههای بصری منحصربهفرد: استفاده از رنگهای هماهنگ و گرافیکهای حرفهای، فایل پاورپوینت الأنوار و الأسرار را از سایر فایلها متمایز میکند.
- کاربرد گسترده: پاورپوینت الأنوار و الأسرار برای جلسات کاری، پروژههای علمی و حتی تدریس بسیار مناسب است.
- امکان ویرایش آسان: پاورپوینت الأنوار و الأسرار به شما اجازه میدهد تغییرات دلخواه خود را با سرعت و سهولت اعمال کنید.
چطور با پاورپوینت الأنوار و الأسرار بهترین نتیجه را کسب کنید؟
برای داشتن یک ارائه حرفهای و بدون نقص، کافی است پاورپوینت الأنوار و الأسرار را دانلود کرده و به کار ببرید. این فایل آماده به شما امکان میدهد که تنها با چند کلیک ساده، اسلایدها را مطابق نیاز خود تغییر دهید و از طراحی حرفهای آن بهرهمند شوید.
انتخابی عالی برای همه کاربران:
فرقی نمیکند که دانشجو، مدرس یا متخصص باشید؛ پاورپوینت الأنوار و الأسرار به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شکلی ساده و حرفهای ارائه دهید. با صرفهجویی در زمان، کیفیت ارائه شما ارتقا مییابد و مخاطبان تحت تأثیر قرار میگیرند.
چرا به ما اعتماد کنید؟
پاورپوینت الأنوار و الأسرار با توجه به نیازهای واقعی کاربران طراحی شده است. تیم ما با بررسی بازخوردها محصولی ارائه کرده که از نظر محتوا و طراحی بینقص است. ما تضمین میکنیم که فایل پاورپوینت الأنوار و الأسرار شما را ناامید نخواهد کرد و در صورت نیاز، پشتیبانی کامل ارائه میدهیم.
همین حالا فایل پاورپوینت الأنوار و الأسرار را دانلود کنید:
اگر به دنبال ارائهای متمایز، حرفهای و تأثیرگذار هستید، پاورپوینت الأنوار و الأسرار همان چیزی است که نیاز دارید. فرصت را از دست ندهید و همین حالا آن را دریافت کنید تا یک تجربه خاص و فراموشنشدنی داشته باشید.
شماره پشتیبانی برای ارسال اس ام اس : 09054791747