ارائهی پاورپوینت آيه 66 کهف – تجربهای خاص و متمایز!
پاورپوینتی حرفهای و متفاوت:
فایل پاورپوینت آيه 66 کهف شامل 54 اسلاید جذاب و کاملاً استاندارد است که برای چاپ یا ارائه در PowerPoint آماده شدهاند.
ویژگیهای برجسته فایل پاورپوینت آيه 66 کهف:
- طراحی خلاقانه و حرفهای: فایل پاورپوینت آيه 66 کهف به شما این امکان را میدهد که مخاطبان خود را با یک طراحی خیرهکننده جذب کرده و پیام خود را به بهترین شکل انتقال دهید.
- سادگی در استفاده: اسلایدهای پاورپوینت آيه 66 کهف به گونهای طراحی شدهاند که استفاده از آنها بسیار آسان باشد و نیاز به تنظیمات اضافی نداشته باشید.
- آماده برای ارائه: تمامی اسلایدهای پاورپوینت آيه 66 کهف با کیفیت بالا و بدون نیاز به ویرایش، آماده استفاده هستند.
کیفیت تضمینشده با دقت بالا:
فایل پاورپوینت آيه 66 کهف با رعایت بالاترین استانداردهای طراحی تولید شده است. بدون نقص یا بهمریختگی، تمامی اسلایدها آماده برای یک ارائه بینقص و حرفهای هستند.
نکته مهم:
هرگونه تفاوت احتمالی در توضیحات ممکن است به دلیل نسخههای غیررسمی باشد. نسخه اصلی پاورپوینت آيه 66 کهف با دقت و حرفهای تنظیم شده است.
همین حالا فایل پاورپوینت آيه 66 کهف را دانلود کنید و ارائهای حرفهای و تأثیرگذار داشته باشید!
بخشی از متن پاورپوینت آيه 66 کهف :
محتویات
1 ترجمه های فارسی
2 ترجمه های انگلیسی(English translations)
3 معانی کلمات آیه
4 تفسیر آیه
5 پانویس
6 منابع
ترجمه های فارسی
موسی به آن شخص دانا (و خضر زمان) گفت: آیا من تبعیت (و خدمت) تو کنم تا از علم لدنّی خود مرا بیاموزی؟
موسی به او گفت: آیا [اذن می دهی که] من تو را [به این هدف] پیروی کنم که از آنچه به تو آموخته اند، مایه رشدی به من بیاموزی؟
موسى به او گفت: «آیا تو را -به شرط اینكه از بینشى كه آموخته شدهاى به من یاد دهى- پیروى كنم؟»
موسى گفتش: آیا با تو بیایم تا از آنچه به تو آموختهاند به من كمالى بیاموزى؟
موسی به او گفت: «آیا از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شده و مایه رشد و صلاح است، به من بیاموزی؟»
ترجمه های انگلیسی(English translations)
Moses said to him, ‘May I follow you for the purpose that you teach me some of the probity you have been taught’
Musa said to him: Shall I follow you on condition that you should teach me right knowledge of what you have been taught
Moses said unto him: May I follow thee, to the end that thou mayst teach me right conduct of that which thou hast been taught
Moses said to him: “May I follow thee, on the footing that thou teach me something of the (Higher) Truth which thou hast been taught”
معانی کلمات آیه
«عَلَی»: عَلی حرف جرّ است و در اینجا بیانگر معنی شرط است. «رُشْداً»: دانشی که موجب خیر و صلاح دین و دنیا شود. مصدر است و برای مبالغه در معنی وصفی به کار رفته است. یعنی: عِلْماً ذا رُشْدٍ. مفعول دوم فعل (تُعَلِّمَنی) است.
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
قالَ لَهُ مُوسى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً «66»
موسى به او (خضر) گفت: آیا (اجازه مىدهى) در پى تو بیایم، تا از آنچه براى رشد وكمال به تو آموختهاند، به من بیاموزى؟
نکته ها
پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمودند: هنگامى كه موسى، خضر را ملاقات كرد، پرندهاى در برابر آنان
جلد 5 – صفحه 200
قطرهاى از آب دریا را با منقارش برداشت و برزمین ریخت. خضر به موسى گفت: آیا رمز این كار پرنده را دانستى؟ او به ما مىآموزد كه علم ما در برابر علم خداوند، همانند قطرهاى در برابر دریایى بىكران است. «1»
در این آیات كوتاه، نكات متعدّدى در ادب و تواضع نسبت به استاد دیده مىشود، از جمله:
الف: موسى شاگردى خود را با اجازه آغاز كرد. «هَلْ»
ب: خود را پیرو استاد معرّفى كرد. «أَتَّبِعُكَ»
ج: خضر را استاد معرفى كرد. «تُعَلِّمَنِ»
د: خود را شاگرد بخشى از علوم استاد دانست. «مِمَّا»
ه: علم استاد را به غیب پیوند داد. «عُلِّمْتَ»
و: تعلیم استاد را اثربخش دانست. «رُشْداً»
ز: همانگونه كه خداوند به تو آموخت تونیز به من بیاموز. «مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً»
ح: قول داد كه نافرمانى نكند. (دو آیهى بعد): «لا أَعْصِی لَكَ أَمْراً»
ط: كارها و سخنان استاد را فرمان دانست. «لا أَعْصِی لَكَ أَمْراً»
ى: براى آینده و پایداریش وعده نداد و گفت: «إِنْ شاءَ اللَّهُ»
پیام ها
1- براى دریافت علم، باید در مقابل استاد، ادب و تواضع داشت. هَلْ أَتَّبِعُكَ …
2- تواضع نسبت به عالمان واساتید، از اخلاق انبیاست. هَلْ أَتَّبِعُكَ …
3- كسى كه عاشق علم و آموختن است، تلاش وحركت مىكند. «هَلْ أَتَّبِعُكَ»
4- مسافرت با عالم و تحمّل سختىها در راه كسب علم و دانش و رسیدن به رشد و كمال ارزش دارد. «هَلْ أَتَّبِعُكَ»
5- طالب علم باید هدف داشته باشد و شخصیّت زده نباشد. «عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ»
6- كارهاى الهى گرچه گاهى با معجزه پیش مىرود، ولى قانون اصلى، پیمودن
«1». تفاسیر المیزان، نمونه و درّالمنثور.
جلد 5 – صفحه 201
مسیر طبیعى است. موسى باید شاگردى كند تا حكمت بیاموزد. «أَنْ تُعَلِّمَنِ»
7- پیامبران اولواالعزم نیز از فراگیرى دانش دریغ نداشتند. «عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ»
8- حضرت خضر، پیامبر و داراى علم لدنّى از سوى خدا بود. «عُلِّمْتَ»
9- پیمودن راه تكامل ورسیدن به معارف ویژهى الهى، به معلّم و راهنما نیاز دارد.
«تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ»
10- علم انبیا، محدود و قابل افزایش است. تُعَلِّمَنِ مِمَّا … (اعلم افراد زمان نیز محدودیّت علمى دارند.)
11- مراتب انبیا در بهرهمندى از علم و كمال متفاوت است. تُعَلِّمَنِ مِمَّا …
12- برخوردارى از تمام مراتب علم و كمال، شرط نبوّت نیست. «تُعَلِّمَنِ»
13- آگاهى به معارف وعلوم الهى، تضمین كننده رشد و كمال انسان است.
«تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً»
14- علم به تنهایى هدف نیست، بلكه باید مایهى رشد باشد وانسان را به عمل صالح بكشاند و فروتنى آورد، نه غرور و مجادله. «1» «رُشْداً»
«1». پیامبر صلى الله علیه و آله در تعقیب نمازشان مىخواندند: «أعوذ بك من علمٍ لاینفع». بحار، ج 86، ص 18.
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
قالَ لَهُ مُوسى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً (66)
قالَ لَهُ مُوسى: گفت موسى مر خضر را. هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ:
آیا پیروى كنم تو را به شرط آنكه تعلیم كنى مرا. مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً: از آنچه آموخته شدهاى تو علمى كه مبتنى بر رشد باشد یعنى صلاح و خیر.
تحقیق: آیه شریفه دال است بر آنكه موسى علیه السلام با مرتبه اولوالعزمى و جلالت شأن، در مقام تعلم از خضر، غایت فروتنى را نموده و بدین كلمه جامعه كمال حسن ادب و لطف را اظهار داشته، چنانچه محققین، دوازده دستور كلى را براى تعلم از این آیه استفاده فرمودهاند:
1- منزلت خود را پست و تابع شدن.
2- استیذان در تابعیت لقوله «هَلْ أَتَّبِعُكَ».
«1» مجمع البیان ج 3 صفحه 483.
«2» تفسیر عیاشى، ج 2، ص 329، حدیث 41.
جلد 8 – صفحه 88
3- تجهیل نفس و اعتراف به معلم به سبب علمش لقوله «عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ».
4- اقرار به عظمت نعمت تعلیم، زیرا طلب كند معامله او را با خود به مثل آنچه خدا با او معامله فرموده در انعام، و لذا گفته شده: «من علّم انسانا مسئله ملك رقّه».
5- تسلیم امر به معلم و ترك منازعه كه لازمه تبعیت باشد.
6- بجا آوردن متابعت بدون قیدى كه غایت خضوع است.
7- ابتداى به اتباع، بعد به تعلیم، بعد به خدمت، بعد به طلب علم.
8- طلب نكند از متابعت مگر تعلیم را بدون غرض مال و جاه.
9- «مِمَّا عُلِّمْتَ» اشاره به طلب بعض معلومات براى حفظ قدر و منزلت معلم.
10- تعظیم علم و معلم و تفخیم شأن این دو.
11- طلب ارشاد لقوله «رشدا» چه اگر غرض حصول رشد نباشد گمراه شود.
12- طلب موسى از خضر و آمدن او با آن منصب عظمى به نهایت تواضع، دلالت دارد بر آنكه هر كه معلوماتش زیادتر، علم او به بهجت و سعادت بیشتر، پس طلبش به علم شدید و تعظیم او نسبت به اهل علم جلیل خواهد بود «1».
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَهً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً (65) قالَ لَهُ مُوسى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً (66) قالَ إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْراً (67) وَ كَیْفَ تَصْبِرُ عَلى ما لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً (68) قالَ سَتَجِدُنِی إِنْ شاءَ اللَّهُ صابِراً وَ لا أَعْصِی لَكَ أَمْراً (69)
قالَ فَإِنِ اتَّبَعْتَنِی فَلا تَسْئَلْنِی عَنْ شَیْءٍ حَتَّى أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْراً (70) فَانْطَلَقا حَتَّى إِذا رَكِبا فِی السَّفِینَهِ خَرَقَها قالَ أَ خَرَقْتَها لِتُغْرِقَ أَهْلَها لَقَدْ جِئْتَ شَیْئاً إِمْراً (71) قالَ أَ لَمْ أَقُلْ إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْراً (72) قالَ لا تُؤاخِذْنِی بِما نَسِیتُ وَ لا تُرْهِقْنِی مِنْ أَمْرِی عُسْراً (73) فَانْطَلَقا حَتَّى إِذا لَقِیا غُلاماً فَقَتَلَهُ قالَ أَ قَتَلْتَ نَفْساً زَكِیَّهً بِغَیْرِ
چرا پاورپوینت آيه 66 کهف بهترین انتخاب برای ارائههای شماست؟
در دنیای رقابتی امروز، ارائهای جذاب و حرفهای میتواند تأثیر بزرگی در جلب توجه مخاطبان داشته باشد. فایل پاورپوینت آيه 66 کهف با طراحی منظم، زیبا و استاندارد به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شیوهای خیرهکننده و اثرگذار ارائه دهید. این فایل با جزئیات دقیق و ساختار حرفهای، ابزاری مطمئن برای موفقیت در ارائههای شماست.
ویژگیهای برتر فایل پاورپوینت آيه 66 کهف:
- طراحی بینقص و خلاقانه: تمام جزئیات پاورپوینت آيه 66 کهف با دقت طراحی شدهاند تا نیازهای ارائههای تخصصی شما را برآورده کند.
- ساختاری ساده و منظم: محتوا در پاورپوینت آيه 66 کهف به گونهای سازماندهی شده که بهراحتی خوانده شود و مفاهیم به صورت شفاف انتقال یابد.
- جلوههای بصری منحصربهفرد: استفاده از رنگهای هماهنگ و گرافیکهای حرفهای، فایل پاورپوینت آيه 66 کهف را از سایر فایلها متمایز میکند.
- کاربرد گسترده: پاورپوینت آيه 66 کهف برای جلسات کاری، پروژههای علمی و حتی تدریس بسیار مناسب است.
- امکان ویرایش آسان: پاورپوینت آيه 66 کهف به شما اجازه میدهد تغییرات دلخواه خود را با سرعت و سهولت اعمال کنید.
چطور با پاورپوینت آيه 66 کهف بهترین نتیجه را کسب کنید؟
برای داشتن یک ارائه حرفهای و بدون نقص، کافی است پاورپوینت آيه 66 کهف را دانلود کرده و به کار ببرید. این فایل آماده به شما امکان میدهد که تنها با چند کلیک ساده، اسلایدها را مطابق نیاز خود تغییر دهید و از طراحی حرفهای آن بهرهمند شوید.
انتخابی عالی برای همه کاربران:
فرقی نمیکند که دانشجو، مدرس یا متخصص باشید؛ پاورپوینت آيه 66 کهف به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شکلی ساده و حرفهای ارائه دهید. با صرفهجویی در زمان، کیفیت ارائه شما ارتقا مییابد و مخاطبان تحت تأثیر قرار میگیرند.
چرا به ما اعتماد کنید؟
پاورپوینت آيه 66 کهف با توجه به نیازهای واقعی کاربران طراحی شده است. تیم ما با بررسی بازخوردها محصولی ارائه کرده که از نظر محتوا و طراحی بینقص است. ما تضمین میکنیم که فایل پاورپوینت آيه 66 کهف شما را ناامید نخواهد کرد و در صورت نیاز، پشتیبانی کامل ارائه میدهیم.
همین حالا فایل پاورپوینت آيه 66 کهف را دانلود کنید:
اگر به دنبال ارائهای متمایز، حرفهای و تأثیرگذار هستید، پاورپوینت آيه 66 کهف همان چیزی است که نیاز دارید. فرصت را از دست ندهید و همین حالا آن را دریافت کنید تا یک تجربه خاص و فراموشنشدنی داشته باشید.
شماره پشتیبانی برای ارسال اس ام اس : 09054791747