ارائهی پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون – تجربهای خاص و متمایز!
پاورپوینتی حرفهای و متفاوت:
فایل پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون شامل 57 اسلاید جذاب و کاملاً استاندارد است که برای چاپ یا ارائه در PowerPoint آماده شدهاند.
ویژگیهای برجسته فایل پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون:
- طراحی خلاقانه و حرفهای: فایل پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون به شما این امکان را میدهد که مخاطبان خود را با یک طراحی خیرهکننده جذب کرده و پیام خود را به بهترین شکل انتقال دهید.
- سادگی در استفاده: اسلایدهای پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون به گونهای طراحی شدهاند که استفاده از آنها بسیار آسان باشد و نیاز به تنظیمات اضافی نداشته باشید.
- آماده برای ارائه: تمامی اسلایدهای پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون با کیفیت بالا و بدون نیاز به ویرایش، آماده استفاده هستند.
کیفیت تضمینشده با دقت بالا:
فایل پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون با رعایت بالاترین استانداردهای طراحی تولید شده است. بدون نقص یا بهمریختگی، تمامی اسلایدها آماده برای یک ارائه بینقص و حرفهای هستند.
نکته مهم:
هرگونه تفاوت احتمالی در توضیحات ممکن است به دلیل نسخههای غیررسمی باشد. نسخه اصلی پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون با دقت و حرفهای تنظیم شده است.
همین حالا فایل پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون را دانلود کنید و ارائهای حرفهای و تأثیرگذار داشته باشید!
بخشی از متن پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون :
محتویات
1 ترجمه های فارسی
2 ترجمه های انگلیسی(English translations)
3 معانی کلمات آیه
4 نزول
5 تفسیر آیه
6 پانویس
7 منابع
ترجمه های فارسی
همانان که (اگر طاعتی کنند به) ریا و خود نمایی کنند.
همانان که همواره ریا می کنند
آنان كه ریا مىكنند،
آنان كه ریا مىكنند،
همان کسانی که ریا میکنند،
ترجمه های انگلیسی(English translations)
—who show off
Who do (good) to be seen,
Who would be seen (at worship)
Those who (want but) to be seen (of men),
معانی کلمات آیه
یراءون: رئاء: تظاهر و نشان دادن و آن این است كه انسان كار خوبى انجام دهد و قصدش تظاهر و نشان دادن به دیگران باشد نه تقرب به خدا.[1]
نزول
شأن نزول آیات 4 تا 7:
طریف بن ابى طلحه از ابن عباس روایت کند که این آیات درباره منافقین نازل شده که وقتى که با مؤمنین بودند، نماز میخواندند که آنها ببینند و وقتى که با آنها نبودند، نماز نمى خواندند و نیز از دادن اشیاء عاریه خوددارى نموده و دیگران را از دادن عاریه منع مى کردند.[2]
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
أَ رَأَیْتَ الَّذِی یُكَذِّبُ بِالدِّینِ «1» فَذلِكَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ «2» وَ لا یَحُضُّ عَلى طَعامِ الْمِسْكِینِ «3» فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ «4» الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ «5» الَّذِینَ هُمْ یُراؤُنَ «6» وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ «7»
«1» آیا كسى كه قیامت را انكار مىكند دیدهاى؟ «2» او همان كسى است كه یتیم را با خشونت مىراند. «3» و دیگران را بر اطعام مسكین تشویق نمىكند. «4» پس واى به حال نمازگزاران. «5» آنان كه از نمازشان غافلند. «6» آنان كه پیوسته ریا مىكنند.
«7» و از دادن زكات (و وسایل ضرورى زندگى) باز مىدارند.
نکته ها
این سوره سیماى افراد منفى را معرفى مىكند:
كسانى كه نسبت به دین، دیدگاه منفى دارند. «یُكَذِّبُ بِالدِّینِ»
نسبت به یتیم و مسكین منفى هستند و آنان را طرد مىكنند. «یَدُعُّ الْیَتِیمَ وَ لا یَحُضُّ»
در عبادت و نماز منفى هستند و اخلاص ندارند. «ساهُونَ- یُراؤُنَ»
در خدمت به مردم منفى هستند. «یَمْنَعُونَ الْماعُونَ»
مراد از «دین» در اینجا روز قیامت است، مانند «مالِكِ یَوْمِ الدِّینِ»
«دع» راندن همراه با خشونت و «حض» تشویق و ترغیب دیگران است.
مراد از تكذیب دین و معاد در این سوره، تكذیب قلبى است، نه قولى؛ زیرا مخاطب
جلد 10 – صفحه 603
سوره، كسانى هستند كه نماز مىخوانند ولى نمازشان همراه با ریا و خودنمایى و سهو و غفلت است.
«ماعون» از «معن» به معناى ابزار و وسایلى است كه معمولًا همسایگان به یكدیگر عاریه مىدهند تا آنكه نیازشان برطرف شود. مثل ظروف غذاخورى در مهمانىها.
دین یك مجموعه به هم پیوسته است. نمازش از اطعام مسكین و رسیدگى به محرومین جدا نیست.
در روایات، «ساهُونَ» به معناى سستى، ترك و ضایع كردن نماز آمده است. «1»
حساب حضور در نماز جماعت، به خاطر حفظ شعائر الهى، از حساب ریا و خودنمائى به خاطر اهداف نفسانى جداست.
در حدیث مىخوانیم: كسى كه از دادن لوازم منزل خود به همسایگان دریغ ورزد، خدا روز قیامت لطف خود را نسبت به او دریغ خواهد كرد. «2» البته در حدیث دیگرى مىخوانیم كه پرسیدند: ما همسایگانى داریم كه هرگاه وسائلى به آنان عاریه مىدهیم، مىشكنند یا خراب مىكنند، آیا گناه است كه به آنان ندهیم؟ حضرت فرمود: در این صورت مانعى ندارد. «3»
در حدیث مىخوانیم: هر كس به اوقات نماز بىاعتنائى كند و نماز را در اول وقت نخواند، ویل دارد. «4»
امام صادق علیه السلام فرمودند: ماعون، شامل قرض الحسنه و هر كار نیك درباره دیگران و در اختیار قراردادن وسائل خانه و از جمله زكات است. «5»
سنگدلى انسان به جائى مىرسد كه:
نسبت به سختترین نوع فقر كه مسكین است.
نسبت به ضرورىترین نیاز كه خوراك است.
آن هم به مقدار مصرف نه ذخیره.
نه خود اقدامى مىكند و نه دیگران را تشویق مىكند.
«1». تفسیر نورالثقلین.
«2». تفسیر كنزالدقائق.
«3». تفسیر نورالثقلین.
«4». تفسیر نورالثقلین.
«5». كافى، ج 3، ص 499.
جلد 10 – صفحه 604
نگاهى به مسئله ریا
ریا و سُمعه دو خطر و آفت بزرگ هستند كه افراد مؤمن را تهدید مىكند. ریا آن است كه انسان كارى را براى دیدن مردم انجام دهد و سُمعه آن است كه كارى را بجا آورد و هدفش آن باشد كه كارش به گوش مردم برسد. این دو كار از نشانههاى نفاق است. چنانكه قرآن درباره منافقان مىفرماید: «إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاهِ قامُوا كُسالى یُراؤُنَ النَّاسَ» «1» چون به نماز مىایستند، نمازشان با كسالت و ریاكارى است، همان گونه كه به دیگران كمك نمىكنند مگر در حال كراهت و نارضایتى. «وَ لا یُنْفِقُونَ إِلَّا وَ هُمْ كارِهُونَ» «2»
بر اساس روایات، ریاكار ظاهرى زیبا و باطنى مریض دارد؛ در ظاهر اهل خشوع و تواضع است، ولى در باطن دست از گناه بر نمىدارد. او در ظاهر گوسفند و در باطن گرگ است. به جاى آنكه از دنیا آخرت را بدست آورد، از آخرت به سراغ دنیا مىرود و از پردهپوشى خداوند سوء استفاده كرده و گناه مىكند. پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: سختترین عذابها براى كسى است كه مردم در او خیر ببینند در حالى كه در او خیرى نیست. فرشتگان اعمال برخى انسانها را بالا مىبرند، ولى خطاب مىرسد: هدفش خدا نبوده است، آن را برگردانید.
در فرهنگ اسلامى، ریا، نوعى شرك است و امام صادق علیه السلام درباره كسى كه عمل نیكى انجام دهد، اما نه براى خدا، بلكه براى اینكه مردم بشنوند و او را ستایش كنند، فرمود: او مشرك است، سپس آیه «لا یُشْرِكْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أَحَداً» «3» را تلاوت فرمود. «4»
علامت ریاكار آن است كه اگر ستایش شود كار نیكش را توسعه مىدهد و اگر ستایش نشود از كار خود مىكاهد. ناگفته نماند كه این همه توبیخ و انتقاد براى كسانى است كه از ابتدا، كار را براى غیر خداوند انجام مىدهند، ولى اگر انسان از آغاز هدفى جز خداوند نداشت، و مردم از كار او آگاه شدند، مانعى ندارد. امام باقر علیه السلام فرمود: هیچ كس نیست مگر آنكه دوست دارد خوبىهایش در مردم ظاهر شود، به شرط آنكه از ابتدا نیّت او مردم نباشد. «اذا لم یكن صنع ذلك لذلك» «5»
«1». نساء، 143.
«2». توبه، 54.
«3». كهف، 110.
«4». مجموعه روآیات، از میزان الحكمه بحث ریا.
«5». كافى، ج 2، ص 297.
جلد 10 – صفحه 605
اخلاص
در برابر ریا و سمعه، اخلاص است كه در حدیث مىخوانیم: خداوند جز خالصان را نمىپذیرد «أَلا لِلَّهِ الدِّینُ الْخالِصُ» «1» و هر كس چهل روز خود را خالص كند، چشمههاى حكمت از قلب او به زبانش جارى مىشود. «من اخلص لله اربعین صباحا ظهرت ینابیع الحكمه من قلبه الى لسانه» «2» و نشانه ایمان كامل آن است كه حُب و بغض و بخشیدن و نبخشیدن براى خدا باشد و افضل عبادت اخلاص است و از فاطمه زهرا علیها السلام نقل شده كه فرمود: «من اصعد الى اللّه خالص عبادته اهبط اللّه عزّ و جلّ افضل مصلحته» «3» هر كس عبادت خالص به درگاه خداوند فرستاد، خداوند بهترین مصلحت او را برایش نازل مىكند.
پیام ها
1- تكذیب عملى قیامت از سوى اهل ایمان، امرى شگفتآور و جاى سؤال است. «أَ رَأَیْتَ الَّذِی»
2- طرد یتیم انسان را از خدا دور مىكند. یُكَذِّبُ بِالدِّینِ … یَدُعُّ الْیَتِیمَ
3- نشانه ایمان، یتیم نوازى و توجه به گرسنگان و محرومان است و هركس بىتوجه باشد بىدین است. یُكَذِّبُ بِالدِّینِ … یَدُعُّ الْیَتِیمَ
4- میان عقیده و عمل رابطه تنگاتنگ است. (مسائل جزئى مثل طرد یتیم را جزئى نگیرید كه گاهى از مسائل مهمى مثل تكذیب دین خبر مىدهد). یُكَذِّبُ بِالدِّینِ … یَدُعُّ الْیَتِیمَ
«1». زمر، 3.
«2». جامع الاخبار، ص 94.
«3». بحار، ج 67، ص 249.
جلد 10 – صفحه 606
5- نیازهاى عاطفى، مقدم بر نیازهاى جسمى است. (اول محبت به یتیم، سپس سیر كردن مسكین) یَدُعُّ الْیَتِیمَ … طَعامِ الْمِسْكِینِ
6- هر نمازى ارزش ندارد و هر نمازگزارى بهشتى نیست. «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ»
7- سهو اگر برخاسته از تقصیر و بىاعتنائى باشد، سرزنش دارد. «عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ»
8- سهو در نماز قابل جبران و بخشش است ولى سهو از نماز، به معناى رها كردن آن، قابل بخشش نیست. «عَنْ صَلاتِهِمْ» (نه «فِی صَلاتِهِمْ»)
9- خطر آنجاست كه كار زشت سیره دائمى انسان شود. یُكَذِّبُ … یَدُعُ … لا یَحُضُ (قالب فعل مضارع بیانگر استمرار كار است)
10- اخلاص، شرط قبولى نماز و عبادت است. فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ … یُراؤُنَ
11- اطعام فقرا مخصوص توانگران نیست، همه وظیفه دارند، گرچه از طریق تحریك و تشویق دیگران باشد. «لا یَحُضُّ عَلى طَعامِ الْمِسْكِینِ»
12- كسى كه گاهى از ن
چرا پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون بهترین انتخاب برای ارائههای شماست؟
در دنیای رقابتی امروز، ارائهای جذاب و حرفهای میتواند تأثیر بزرگی در جلب توجه مخاطبان داشته باشد. فایل پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون با طراحی منظم، زیبا و استاندارد به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شیوهای خیرهکننده و اثرگذار ارائه دهید. این فایل با جزئیات دقیق و ساختار حرفهای، ابزاری مطمئن برای موفقیت در ارائههای شماست.
ویژگیهای برتر فایل پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون:
- طراحی بینقص و خلاقانه: تمام جزئیات پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون با دقت طراحی شدهاند تا نیازهای ارائههای تخصصی شما را برآورده کند.
- ساختاری ساده و منظم: محتوا در پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون به گونهای سازماندهی شده که بهراحتی خوانده شود و مفاهیم به صورت شفاف انتقال یابد.
- جلوههای بصری منحصربهفرد: استفاده از رنگهای هماهنگ و گرافیکهای حرفهای، فایل پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون را از سایر فایلها متمایز میکند.
- کاربرد گسترده: پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون برای جلسات کاری، پروژههای علمی و حتی تدریس بسیار مناسب است.
- امکان ویرایش آسان: پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون به شما اجازه میدهد تغییرات دلخواه خود را با سرعت و سهولت اعمال کنید.
چطور با پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون بهترین نتیجه را کسب کنید؟
برای داشتن یک ارائه حرفهای و بدون نقص، کافی است پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون را دانلود کرده و به کار ببرید. این فایل آماده به شما امکان میدهد که تنها با چند کلیک ساده، اسلایدها را مطابق نیاز خود تغییر دهید و از طراحی حرفهای آن بهرهمند شوید.
انتخابی عالی برای همه کاربران:
فرقی نمیکند که دانشجو، مدرس یا متخصص باشید؛ پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شکلی ساده و حرفهای ارائه دهید. با صرفهجویی در زمان، کیفیت ارائه شما ارتقا مییابد و مخاطبان تحت تأثیر قرار میگیرند.
چرا به ما اعتماد کنید؟
پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون با توجه به نیازهای واقعی کاربران طراحی شده است. تیم ما با بررسی بازخوردها محصولی ارائه کرده که از نظر محتوا و طراحی بینقص است. ما تضمین میکنیم که فایل پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون شما را ناامید نخواهد کرد و در صورت نیاز، پشتیبانی کامل ارائه میدهیم.
همین حالا فایل پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون را دانلود کنید:
اگر به دنبال ارائهای متمایز، حرفهای و تأثیرگذار هستید، پاورپوینت آيه 6 سوره ماعون همان چیزی است که نیاز دارید. فرصت را از دست ندهید و همین حالا آن را دریافت کنید تا یک تجربه خاص و فراموشنشدنی داشته باشید.
شماره پشتیبانی برای ارسال اس ام اس : 09054791747