ارائهی پاورپوینت سيد سعيد حبوبي – تجربهای خاص و متمایز!
پاورپوینتی حرفهای و متفاوت:
فایل پاورپوینت سيد سعيد حبوبي شامل 120 اسلاید جذاب و کاملاً استاندارد است که برای چاپ یا ارائه در PowerPoint آماده شدهاند.
ویژگیهای برجسته فایل پاورپوینت سيد سعيد حبوبي:
- طراحی خلاقانه و حرفهای: فایل پاورپوینت سيد سعيد حبوبي به شما این امکان را میدهد که مخاطبان خود را با یک طراحی خیرهکننده جذب کرده و پیام خود را به بهترین شکل انتقال دهید.
- سادگی در استفاده: اسلایدهای پاورپوینت سيد سعيد حبوبي به گونهای طراحی شدهاند که استفاده از آنها بسیار آسان باشد و نیاز به تنظیمات اضافی نداشته باشید.
- آماده برای ارائه: تمامی اسلایدهای پاورپوینت سيد سعيد حبوبي با کیفیت بالا و بدون نیاز به ویرایش، آماده استفاده هستند.
کیفیت تضمینشده با دقت بالا:
فایل پاورپوینت سيد سعيد حبوبي با رعایت بالاترین استانداردهای طراحی تولید شده است. بدون نقص یا بهمریختگی، تمامی اسلایدها آماده برای یک ارائه بینقص و حرفهای هستند.
نکته مهم:
هرگونه تفاوت احتمالی در توضیحات ممکن است به دلیل نسخههای غیررسمی باشد. نسخه اصلی پاورپوینت سيد سعيد حبوبي با دقت و حرفهای تنظیم شده است.
همین حالا فایل پاورپوینت سيد سعيد حبوبي را دانلود کنید و ارائهای حرفهای و تأثیرگذار داشته باشید!
بخشی از متن پاورپوینت سيد سعيد حبوبي :
سید محمدسعید حبوبی
حَبّوبی، محمدسعید، مشهور به حَبّوبی کبیر، فقیه و شاعر امامی و یکی از رهبران جهاد عراق با انگلیسیها است.
فهرست مندرجات
1 – معرفی اجمالی
2 – تولد و نسب
3 – علوم مقدماتی
4 – استعداد ادبی
5 – دلیل نسرودن
6 – اساتید
7 – اجازه روایت
8 – شاگردان
9 – آثار
10 – فتوا دفاع و جهاد
11 – رهبر مجاهدان
12 – فعالیت اجتماعی و سیاسی
13 – فعالیت ضد استعماری
14 – دعوت مردم به جهاد
15 – وفات
16 – فضایل
17 – در نگاه اندیشمندان
18 – اخلاق و رفتار
18.1 – حلم و بردباری
18.2 – علاقه به شاعران اهل بیت
18.3 – عزت نفس
18.4 – ایثار و فداکاری
19 – دیوان اشعار
20 – بزرگان حبوبی
20.1 – سیدعلی حبوبی
20.2 – سیدمحمود حبوبی
20.3 – عبدالغنی حبوبی
21 – فهرست منابع
22 – پانویس
23 – منبع
معرفی اجمالی
سید محمد سعید فرزند سید محمود حبوبی، از طلایه داران عرفان، جهاد و اجتهاد و یکی از ستارگان درخشان آسمان شعر و ادب در جهان تشیع است. وی در 14 جمادی الثانی سال (1266 هـ . ق) در شهر نجف دیده به جهان گشود. او از خاندانی علوی تبار و اصالتاً حجازی بود که بعدها اجداد وی از منطقه حجاز به عراق آمده، در آن جا ساکن شده اند.
محمد سعید در آغاز جوانی، در اثر معاشرت با اطرافیان به تجارت و بازرگانی روی آورد. وی همچنین در آن دوران اشعار نغز و بدیعی سروده و به عنوان یکی از شاعران معروف عرب مطرح گردید؛ اما علاقه شدید وی به کسب علوم اسلامی، او را از تجار جدا کرد و در ردیف فضلای سخت کوش و با همت حوزه علمیه نجف قرار داد.
او در تربیت، اخلاق و ادب، نخست با علامه شهیر شیخ موسی شراره عاملی ارتباط برقرار کرده و تحت انفاس قدسی این نابغه نامور به فضائل اخلاقی آراسته گردید و به رشد علمی و عقلی رسید و آن گاه به مجلس تربیتی استاد بزرگ اخلاق و عرفان، آخوند ملا حسینقلی همدانی راه یافت. وی مدتی طولانی از این عارف برجسته بهره ها برده و ره توشه های سلوک اندوخته و در کمالات معنوی به درجات عالی نائل آمد. حبوبی در فقه و اصول در صف شاگردان علامه بزرگ، شیخ محمدحسین کاظمی زانو زده و آنگاه به حلقه درس شیخ محمد طه نجف پیوست و مورد توجه و علاقه شدید این فقیه وارسته قرار گرفت.
[1] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، نقباءالبشر، ج2، ص 816.
او مدت ها به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت وبه عنوان یکی از فقیهان و مجتهدان حوزه علمیه نجف مطرح گردید. اندیشمندان نامدار شیخ آقا بزرگ تهرانی می گوید: وی در تدریس از اسلوب خاصی پیروی می کرد که تقریبا به روش استادان ـ مثل آخوند خراسانی که مجدد علم اصول نام گرفته است ـ بیشتر شبیه بود. سید محمد سعید بعد از رحلت استادش شیخ طه نجف، مجلس درس پرباری داشت و استقبال خوبی از آن به عمل آمد و در این زمینه تأییدات و اشارات استادش تأثیر فراوان داشت.
[2] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، نقباءالبشر، ج2، ص817.
حبوبی در ضمن تدریس و تحقیق به شئونات روحانی و دینی خود نیز توجه داشت. وی در صحن حضرت امیر المومنان علی (علیه السلام) نماز جماعت اقامه می کرد و عده بسیاری از مومنان صالح و تجار و کسبه در نماز وی حضور می یافتند.
[3] حرزالدین، محمد، معارف الرجال، ج2، ص 293 و 292.
استاد مطهری ضمن تجلیل از این عالم مجاهد می نویسد: مرحوم پاورپوینت سيد سعيد حبوبي شاعر و عارف و مجاهد بزرگ عراقی در انقلاب عراق نقش برجسته ای داشته است.
[4] نهضت های اسلامی، ص 38.
تولد و نسب
وی در1266 در نجف به دنیا آمد.
نسب پدرش، سیدمحمود، به امام حسن مجتبی علیهالسلام میرسید، اما برخی
[5] محمدسعید حبوبی، دیوان، ج1، ص8، چاپ عبدالعزیز جواهری، بیروت 1331، چاپ افست (قم) 1369ش.
به اشتباه وی را از نسل امام حسین علیهالسلام دانستهاند.
[6] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، قسم 2، ص820، مشهد 1404.
خاندان حبوبی در نجف معروف بودند.
آنان در اصل، اهل حجاز و بیشترشان تاجر بودند.
علوم مقدماتی
محمدسعید علوم مقدماتی را در نجف خواند.
[7] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، قسم 2، ص 814ـ 815، مشهد 1404.
ادبیات را نزد شیخجعفر شرقی/ شروقی و دایی خود شیخ عباس اَعسم فراگرفت.
استعداد ادبی
حبوبی پس از آنکه مدتی در حجاز به تجارت پرداخت، به نجف بازگشت.
وی با شرکت فعال در انجمنهای ادبی، که با حضور شاعران بزرگ نجف، مانند سیدموسی طالقانی و سیدجعفر حلّی، برگزار میشد، استعداد ادبی خود را نشان داد.
[8] محمد حرزالدین، معارف الرجال فی تراجم العلماء و الادباء، ج2، ص292، قم 1405.
[9] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، قسم 2، ص 815ـ816، مشهد 1404.
[10] علی خاقانی، شعراء الغری، ج2، ص56، نجف 1373/1954، چاپ افست قم 1408.
[11] علی خاقانی، شعراء الغری، ج9، ص147ـ148، نجف 1373/1954، چاپ افست قم 1408.
فصاحت، رسایی و روانی تعابیر، ظرافت معانی و سبک اشعارش، او را از جوانی در زمره ادیبان بزرگ عراق قرار داد.
[12] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، قسم 2، ص 816، مشهد 1404.
[13] علی خاقانی، شعراء الغری، ج9، ص148، نجف 1373/1954، چاپ افست قم 1408.
وی در زمینه شعر و ادبیات، بیش از همه با محمدحسن کبّه ( فقیه، ادیب و شاعر) مراوده داشت
[14] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، قسم 2، ص 815ـ816، مشهد 1404.
و گاه به اتفاق او شعر میسرود.
[15] علی خاقانی، شعراء الغری، ج9، ص193ـ198، نجف 1373/1954، چاپ افست قم 1408.
دلیل نسرودن
حبوبی از 1305 به بعد دیگر شعر نسرود و حتی از گردآوری اشعارش خودداری کرد.
[16] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، قسم 2، ص 817، مشهد 1404.
به گفته محسن امین،
[17] محسن امین، اعیان الشیعه، ج9، ص181.
وی پس از آنکه در رثای محمدباقر ایروانی شعر گفت، از سوی کسانی که گمان میکردند در شعرش به آنان تعریض دارد، آزار دید و شعر گفتن را کنار گذاشت، ولی این مطلب با آنچه آقابزرگ طهرانی
[18] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، قسم 2، ص 817، مشهد 1404.
از حبوبی نقل کرده است، سازگاری ندارد.
محمدرضا شبیبی، که از نزدیکان حبوبی بود، اشعار وی را جمعآوری کرد.
[19] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، قسم 2، ص 817، مشهد 1404.
[20] علی خاقانی، شعراء الغری، ج9، ص154، نجف 1373/1954، چاپ افست قم 1408.
اساتید
از آن پس حبوبی به فراگیری و مطالعه علوم دینی، بهویژه فقه و اصول ، پرداخت.
[21] محسن امین، اعیان الشیعه، ج9، ص344.
استادان وی در این دروس، میرزا حبیباللّه رشتی،
[22] گلشن ابرار، ج1، ص 379.
محمدحسین کاظمی، شیخ محمد شرابیانی و حاجآقا رضا همدانی بودند.
او اخلاق و عرفان را نزد ملاحسینقلی همدانی
[23] گلشن ابرار، ج3، ص 160.
آموخت و از او بسیار تأثیر پذیرفت، ولی بیشتر تحصیلات فقهی خود را نزد شیخ محمد طه نجف گذراند و پس از فوت این استادش در 1323، در درس دیگری شرکت نکرد و به تألیف و تدریس فقه و اصول پرداخت.
گفتهاند که شیوه تدریس او مشابه آخوند خراسانی بود و عالمان بسیاری در درس وی شرکت میکردند.
[24] محمد حرزالدین، معارف الرجال فی تراجم العلماء و الادباء، ج2، ص292، قم 1405.
[25] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، قسم 2، ص 816ـ818، مشهد 1404.
[26] علی خاقانی، شعراء الغری، ج9، ص148، نجف 1373/1954، چاپ افست قم 1408.
[27] محمدسعید حبوبی، دیوان، ج1، ص10، چاپ عبدالعزیز جواهری، بیروت 1331، چاپ افست (قم) 1369ش.
اجازه روایت
وی از محمد طه نجف، ملاحسینقلی همدانی و سیدمرتضی رضوی کشمیری اجازه روایت گرفت و سیدشهابالدین مرعشی نجفی از او اجازه روایت داشت.
[28] شهابالدین مرعشی نجفی، الاجازه الکبیره، ج1، ص189ـ190، او، الطریق و المَحَجَّه لثمره المُهجَه، اعداد و تنظیم محمد سمامی حائری، قم 1414.
شاگردان
برخی شاگردان حبوبی در ادبیات و علوم دیگر، سیدمحسن حکیم، سیدمحمود حکیم، سیدهاشم حکیم، عدنان غَریفی، جواد شبیبی و صالح حریری بودند.
[29] محسن امین، اعیان الشیعه، ج4، ص283.
[30] محسن امین، اعیان الشیعه، ج9، ص56.
[31] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج9، قسم 3، ص708ـ709، چاپ علینقی منزوی و احمد منزوی، بیروت 1403/1983.
[32] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، قسم 2، ص 881، مشهد 1404.
[33] محمدهادی امینی، معجم رجال الفکر و الادب فی النجف خلال الف عام، ج1، ص408، (نجف) 1413/1992.
[34] محمدهادی امینی، معجم رجال الفکر و الادب فی النجف خلال الف عام، ج1، ص422ـ423، (نجف) 1413/1992.
[35] محمدهادی امینی، معجم رجال الفکر و الادب فی النجف خلال الف عام، ج2، ص717، (نجف) 1413/1992.
[36] آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه، ج9، ص 708.
[37] گلشن ابرار، ج2، ص 717.
آثار
از سید محمد سعید حبوبی آثار زیر به یادگار مانده است:
1. کتاب فقه؛
2. کتاب اصول؛
3. دیوان کبیر حبوبی؛
4. مراسلات با شیخ محمد جزائری؛
5. العراقیات؛ برخی از سروده های نغز حبوبی در این مجموعه گرد آمده است.
همچنین سید محمد حبوبی بر برخی ازآثار دیگران تقریظات ارزشمندی به صورت نظم یا نثر نوشته است که از بین آنان به چند اثر اشاره می کنیم:
1. العقد المفصل، تألیف سید حیدر حلی.
2. المرحله المکیه، تألیف محمد حسین کبه بغدادی.
3. تمرین الصبیان، از سید عبدالکریم آل سید حیدر کاظمی
[38] شیخ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه، ج15، ص 298.
[39] شیخ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الذریعه، ج10، ص 170.
فتوا دفاع و جهاد
حبوبی پس از اشغال لیبی از سوی ایتالیا در 1329، بههمراه آخوند خراسانی و جمعی دیگر از فقها، با صدور فتوا ، مسلمانان را به دفاع از اسلام و جنگ با دشمنان فراخواند.
[40] جهادیه: فتاوی جهادیه علما و مراجع عظام در جنگ جهانی اول، به کوشش محمدحسن کاووسی عراقی و نصراللّه صالحی، ج1، ص45ـ46، تهران: وزارت امورخارجه، مؤسسه چاپ و انتشارات، 1375ش.
[41] رسایل و فتاوای جهادی، تدوین، ج1، ص238ـ239، تحقیق و تحشیه از محمدحسن رجبی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت پژوهشی و آموزشی، 1378ش.
وی همچنین نقش مهمی در قیام جهادی مردم عراق در برابر نیروهای اشغالگر انگلستان در 1332/1914 داشت و در اجتماع بزرگ مردم نجف در مسجدجامع هندی، آنان را به جهاد دعوت نمود و بر وجوب دفع کفار از سرزمینهای اسلامی تأکید کرد.
[42] علی وردی، لمحات اجتماعیه من تاریخ العراق الحدیث، بغداد 1969ـ1979، ج 4، ص 127ـ128، چاپ افست (قم) 1371ش.
[43] عبدالحلیم رهیمی، تاریخ الحرکه الاسلامیه فی العراق: الجذور الفکریه و الواقع التاریخی (1900ـ 1924)، ج1، ص165، بیروت 1985.
[44] عبدالحلیم رهیمی، تاریخ الحرکه الاسلامیه فی العراق: الجذور الفکریه و الواقع التاریخی (1900ـ 1924)، ج1، ص173، بیروت 1985.
[45] کامل سلمان جبوری، النجف الاشرف و حرکه الجهاد: عام 1332ـ1333ه/ 1914م، ج1، ص9، بیروت 1422/2002.
با صدور فتواهای متعددِ مراجع دینی، مبنی بر وجوب جهاد
[46] کامل سلمان جبوری، النجف الاشرف و حرکه الجهاد: عام 1332ـ1333ه/ 1914م، ج1، ص60ـ64، بیروت 1422/2002.
و آغاز حرکت جهادی در شهرهای مهم عراق، بسیاری از مجتهدان بزرگ به جبههها رفتند.
[47] حسن اسدی، ثوره النجف علی الانگلیز، ج1، ص90ـ92، او، الشراره الاولی لثوره العشرین، بغداد 1975.
[48] کامل سلمان جبوری، النجف الاشرف و حرکه الجهاد: عام 1332ـ1333ه/ 1914م، ج1، ص14ـ46، بیروت 1422/2002.
رهبر مجاهدان
حبوبی نیز، علاوه بر صدور فتوایی (به همراه سیدمصطفی کاشانی) مبنی بر وجوب حفظ تمامیت ارضی عراق،
[49] جهادیه: فتاوی جهادیه علما و مراجع عظام در جنگ جهانی اول، به کوشش محمدحسن کاووسی عراقی و نصراللّه صالحی، ج1، ص66، تهران: وزارت امورخارجه، مؤسسه چاپ و انتشارات، 1375ش.
[50] رسایل و فتاوای جهادی، تدوین، ج1، ص285، تحقیق و تحشیه از محمدحسن رجبی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت پژوهشی و آموزشی، 1378ش.
اولین کسی بود که با پذیرش رهبری مجاهدان ، آنان را به جبهه گسیل داشت
[51] عبدالحلیم رهیمی، تاریخ الحرکه الاسلامیه فی العراق: الجذور الفکریه و الواقع التاریخی (1900ـ 1924)، ج1، ص165، بیروت 1985.
[52] کامل سلمان جبوری، النجف الاشرف و حرکه الجهاد: عام 1332ـ1333ه/ 1914م، ج1، ص14، بیروت 1422/2002.
و سپس همراه با چند تن از علما در ذیحجه 1332 به سوی ناصریه حرکت کرد و برای تشویق عشایر به جهاد، تا محرّم 1333 در میان آنان ماند.
شماری از طلاب، را نیز نزد عشایر دوردست فرستاد تا آنان را به شرکت در جهاد تشویق کنند.
[53] علی وردی، لمحات اجتماعیه من تاریخ العراق الحدیث، بغداد 1969ـ1979، ج 4، ص 129ـ130، چاپ افست (قم) 1371ش.
[54] کامل سلمان جبوری، النجف الاشرف و حرکه الجهاد: عام 1332ـ1333ه/ 1914م، ج1، ص14، بیروت 1422/2002.
حبوبی در ربیعالآخر 1333، همراه با هزاران تن از عشایری که در ناصریه به او پیوسته بودند، به طرف جبهه شعیبه (ناحیهای در حدود پانزده کیلومتری جنوبشرقی بصره) حرکت کرد.
[55] علی وردی، لمحات اجتماعیه من تاریخ العراق الحدیث، بغداد 1969ـ1979، ج 4، ص130، چاپ افست (قم) 1371ش.
[56] کامل سلمان جبوری، النجف الاشرف و حرکه الجهاد: عام 1332ـ1333ه/ 1914م، ج1، ص14ـ16، بیروت 1422/2002.
وی کمکهای مالی حکومت عثمانی را نپذیرفت و عواید حاصل از رهن املاکش را صرف جهاد نمود.
[57] علی وردی، لمحات اجتماعیه من تاریخ العراق الحدیث، بغداد 1969ـ1979، ج 4، ص 134، چاپ افست (قم) 1371ش.
[58] علی خاقانی، شعراء الغری، ج9، ص150، نجف 1373/1954، چاپ افست قم 1408.
[59] کامل سلمان جبوری، النجف الاشرف و حرکه الجهاد: عام 1332ـ1333ه/ 1914م، ج1، ص52، بیروت 1422/2002.
در نبرد شدیدی که در شعیبه میان مجاهدان عراقی و ارتش عثمانی از یکسو و نیروهای انگلیسی از سوی دیگر روی داد، بسیاری از مجاهدان شهید شدند و سپاه آنان به ناصریه عقبنشینی کرد.
[60] عبدالحلیم رهیمی، تاریخ الحرکه الاسلامیه فی العراق: الجذور الفکریه و الواقع التاریخی (1900ـ 1924)، ج1، ص170ـ171، بیروت 1985.
[61] کامل سلمان جبوری، النجف الاشرف و حرکه الجهاد: عام 1332ـ1333ه/ 1914م، ج1، ص202ـ203، بیروت 1422/2002.
فعالیت اجتماعی و سیاسی
سیدمحمدسعید در شکل گیری نهضت جدید ادبی در عراق به همراه نه عالم شیعه شرکت داشت. او اولین مجتهدی بود که در 1327 ق فتوایی مبنی بر تاسیس مدارس جدید در بغداد جهت فراگیری زبانهای خارجی صادر نمود. در شوال 1329 ق به عنوان اعتراض به لشکرکشی ایتالیا به لیبی تظاهرات پرشکوهی در شهرهای شیعهنشین عراق برگزار شد و هزاران نفر از مردم، هجوم استعمارگران ایتالیایی به طرابلس غرب (لیبی) را محکوم کردند و گروهی از مراجع و علمای برجسته عراق، از جمله سیدمحمدسعید حبوبی، بر ضد استعمارگران ایتالیایی فتوای جهاد صادر کردند. در بخشی از این فتوا آمده بود: «هم اینک سپاهیان ایتالیا به طرابلس غرب که از بزرگترین و مهمترین سرزمینهای اسلامی است یورش برده، خانهها را ویران کرده و مردان و زنان و کودکان را به قتل رساندهاند. شما (مسلمانان) را چه شده که دعوت اسلام را اجابت نمیکنید و فریاد مسلمانان را پاسخ نمیدهید؟ آیا نشستهاید تا دشمن به خانه خدا و حرم پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و امامان (علیهالسّلام) حمله کند و دین اسلام و دولت عثمانی از شرق تا غرب برچیند و شما مسلمانان، خوارتر از قوم سبا گردید؟
پس شما را به توحید و حفظ رسالت پیامبر و احکام دین و قواعد شرع، سفارش میکنیم. بشتابید به سوی جهاد در راه خدا و با یکدیگر متحد گردید و از تفرقه دوری جویید و وحدت کلمه و بخشش مال را پیشه خود سازید و هوشیارانه گام بردارید… تا اینکه فرصت دفاع را به خاطر غفلت و سهل انگاری از دست ندهید و از جهاد عقب نمانید.»
فعالیت ضد استعماری
در 1332 ق/ اواخر اکتبر 1914 متفقین به دولت عثمانی اعلام جنگ دادند و اندکی پیش از آن، ناوگان انگلیس در اقیانوس هند به سمت خلیج فارس به حرکت درآمد. دولت عثمانی نیز در 18 ذیحجه 1332 ق بر ضد متفقین اعلام جهاد داد و یک هفته بعد نیروهای انگلیسی، بندر فاو عراق را به اشغال خود درآوردند و بصره نیز در معرض تهدید و تصرف قرار گرفت. در نجف، کانون تجمع علما در خانه سیدمحمدسعید حبوبی بود و علمایی چون شیخ عبدالکریم جزایری، شیخ جعفر راضی، سیدعبدالرزاق حلو و سیدمحمد یزدی (فرزند آیتالله سیدکاظم یزدی ) در کنار او قرار گرفتند. گروهی از علما در مسجد هندی نجف اجتماع کرده و بر ضد تجاوز نیروهای انگلیسی به سرزمین عراق سخنرانی کردند و بر وجوب همراهی با حکومت عثمانی در بیرون راندن کافران از سرزمینهای اسلامی تاکید نمودند. علمای شیعه عراق نیز به طور انفرادی و یا جمعی بر ضد این تجاوز فتوای جهاد صادر کردند. سید محمد سعید حبوبی و سید مصطفی کاشانی هم فتوای جهاد مشترکی صادر نمودند. علما به این نیز قناعت نورزیدند و خود فرماندهی گردانهای مجاهدان داوطلب را بر عهده گرفتند.
مجاهدان به سه گروه تقسیم شدند و هر گروه مسئول حفاظت از یکی از مناطق نزدیک دشمن گردید تا در مرحله اول، پیشروی نیروهای انگلیسی را سد نمایند و در مرحله بعد، از سه منطقه به نیروهای دشمن هجوم برده و آنان را از فاو بیرون رانند.
دعوت مردم به جهاد
حبوبی نقش تعیین کنندهای در برقراری جبهه مقاومت بر ضد انگلیس بر عهده داشت. او در 26 ذیحجه 1332 ق از نجف به سوی شهر ناصریه حرکت کرد و در مسیر خود در شهرهای کوچک و بزرگ و روستاها، منبر میرفت و مردم را به جهاد با جان و مال دعوت میکرد و خاطرات تاریخی از نبردهای صدر اسلام را یادآور میشد. به نوشته نفیسی «وی از هر شهری که میگذشت، موفق میشد صدها نفر مجاهد را بسیج کرده و سلاح و مهمات جمع آوری نماید».
وی در این راه از بذل اموال شخصی و خانوادگیش دریغ نورزید تا بدانجا که ناگزیر شد املاک شخصی خود را به رهن بگذارد تا وجه حاصل از آن را صرف جهاد و مجاهدان کند. با این وجود وی از دریافت هدایای نقدی حکومت عثمانی و فرماندهی ارتش عثمانی برای کمک به جنبش جهادی خودداری کرد.
نیروهای تحت امر حبوبی، در جنوب غربی فرات، در مکانی موسوم به شعیبه، جبهه اول نبرد با اشغالگران انگلیسی را گشودند (ربیع الثانی 1332 ق). مورخان، عده رزمندگان این جبهه را حداقل سیزده هزار نفر برشمردهاند. این نیروها در نزدیکی بصره با انگلیسیها به نبرد پرداختند. آیتالله باقر حیدری و آیتالله سید محسن حکیم در زمره مجاهدان این جبهه بودند. علاوه بر آن حبوبی از شیخ خیون، از رهبران عشایر شیعه عراق، دعوت کرد تا به جنبش جهاد بپیوندد و او نیز این دعوت را پاسخ گفت.
منطقه شعیبه در نه مایلی جنوب بصره قرار داشت این منطقه، محل استقرار نیروهای انگلیسی بود که در اطراف آن استحکامات دفاعی ایجاد کرده بودند. ارزیابی نادرست فرماندهی ارتش عثمانی در منطقه، علیرغم نظرات افسران آلمانی و رهبران مجاهدان، موجب شد تا انگلیسیها که طی سه روز نبرد وادار به عقب نشینی شده بودند، ماند فاتحان جنگ ظاهر شوند، چرا که فرماندهی ارتش عثمانی بدون دلیل تصمیم به عقب نشینی گرفت و با این کار، نتیجه جنگ به سود دشمن تغییر یافت.
نتیجه نبرد شعیبه تاثیر ناگواری در روحیه مجاهدان و از جمله آیتالله حبوبی برجای نهاد و ارتحال نابهنگام او را موجب شد. او از رغم این شکست در ناصریه بیمار شد و چند روز بعد در 3 شعبان 1333 ق درگذشت. پیکر او را به نجف اشرف منتقل کردند و در میان اندوه و شیون مردم شهر در روز 5 شعبان در صحن غروی دفن کردند.
[62] تاریخ جنبش اسلامی در عراق (1900-1924 م)، ص139-144.
[63] «قیام نجف علیه انگلیس (1918م/1336ق)، تاریخ معصار ایران، س1، ش1، بهار 1376، ص13-14.
[64] دایره المعارف تشیع، ج1، ص161.
[65] دایره المعارف تشیع، ج6، ص53-54.
[66] رجبی، محمدحسن، رسایل و فتاوای جهادی، ص239.
[67] رجبی، محمدحسن، رسایل و فتاوای جهادی، ص24.
[68] رجبی، محمدحسن، رسایل و فتاوای جهادی، ص285.
[69] معارف الرجال فی تراجم العلما و الادباء، ج2، ص291-293.
[70] مکارم الآثار، ج5، ص1821-1822.
[71] نقش عشایر عرب خوزستان در جهاد علیه استعمار، 43، 51، 83-84، 131.
[72] نقش علمای شیعه در رویارویی با استعمار، ص86-96.
[73] نقش علمای شیعه در رویارویی با استعمار، ص101-103.
[74] نقش علمای شیعه در رویارویی با استعمار، ص206.
[75] نهضت روحانیون ایران (چاپ 2)، ج1و2، ص173.
وفات
حبوبی به سبب فشارهای روحی ناشی از این شکست، در ناصریه بیمار شد و در 1333 درگذشت.
جنازه او، پس از تشییع باشکوهی تا نجف، در صحن حرم امام علی علیهالسلام دفن شد.
شاعران در رثای او اشعار بسیاری سرودند.
[76] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، قسم2، ص818ـ819، مشهد 1404.
[77] علی خاقانی، شعراء الغری، ج9، ص149ـ 151، نجف 1373/1954، چاپ افست قم 1408.
حکومت عثمانی هم در مراسمی از او تجلیل کرد.
[78] کامل سلمان جبوری، النجف الاشرف و حرکه الجهاد: عام 1332ـ1333ه/ 1914م، ج1، ص216، بیروت 1422/2002.
علامه شیخ جواد شبیبی نجفی در رحلت وی قصیده ای سروده که مطلع آن چنین است:
لواء الدین لف فلا جهاد
و باب العلم سدفلا اجتهاد
پرچم دین درهم پیچیده و جمع شد، دیگر جهاد نیست و باب علم بسته شده، دیگر اجتهادی نیست.
[79] امین، سیدمحسن، اعیان الشیعه، ج4، ص284.
فضایل
حبوبی را به تقوا ، حسن خلق ، خوشرویی، تواضع ، هوشمندی و بردباری ستودهاند.
[80] محمد سماوی، الطَّلیعه من شعراء الشیعه، ج2، ص242، چاپ کامل سلمان جبوری، بیروت 1422/2001.
[81] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه: نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، قسم 2، ص 816ـ817، مشهد 1404.
[82] محمدهادی امینی، معجم رجال الفکر و الادب فی النجف خلال الف عام، ج1، ص387ـ388، (نجف) 1413/1992.
او در صحن حرم امام علی علیهالسلام نماز جماعت اقامه میکرد
[83] محمد حرزالدین، معارف الرجال فی تراجم العلماء و الادباء، ج2، ص292ـ293، قم 1405.
و اولین کسی بود که به جواز تأسیس مدارس جدید در بغداد، برای آموزش زبانهای خارجی، فتوا داد.
[84] عبدالحلیم رهیمی، ج1، ص165، پانویس 7، تاریخ الحرکه الاسلامیه فی العراق: الجذور الفکریه و الواقع التاریخی (1900ـ 1924)، بیروت 1985.
[85] شهابالدین مرعشی نجفی، الاجازه الکبیره، او، الطریق و المَحَجَّه لثمره المُهجَه، اعداد و تنظیم محمد سمامی حائری، قم 1414.
[86] علی وردی، لمحات اجتماعیه من تاریخ العراق الحدیث، بغداد 1969ـ1979، ج 3، ص 297ـ 298، چاپ افست (قم) 1371ش.
[87] عبدالحلیم رهیمی، تاریخ الحرکه الاسلامیه فی العراق: الجذور الفکریه و الواقع التاریخی (1900ـ 1924)، ج1، ص131، بیروت 1985.
در نگاه اندیشمندان
محمد سعید بن محمود که از خاندان آل حبوبی است و نسب وی به امام حسن مجتبی (علیه السلام) می رسد؛ از شاعران عراقی و اهل نجف است که در شهر نجف زاده شد و در حجاز و نجد مدتی اقامت کرد. حبوبی در جوانی دیوان شعری تنظیم کرده؛ اما در نیمه دوم عمر خود به تحصیل و تدریس فقه و اصول روی آورده و در این زمینه کتابهایی نیز تألیف نمود. او از جمله عالمانی است که در آغاز جنگ جهانی اول برای مقابله با هجوم بریطانیا فتوای جهاد صادر کرد.
[88] زرکلی، خیرالدین، الاعلام، ج6، ص 142.
اخلاق و رفتار
شیخ آقا بزرگ تهرانی که از نزدیک با اخلاق و رفتار عالم مجاهد سید محمد سعید حبوبی آشنایی داشته است،در مورد ویژگی های اخلاقی و شخصیتی وی می گوید:
او در پارسایی و تقوا از رتبه بالایی برخوردار بود، کمال نفس، مکارم اخلاق، خوشرویی، خوش برخوردی، سعه صدر، نرم خویی، سلامت باطن، پاکی ضمیر، تواضع، بزرگواری و شرافت از صفات این فقیه مجاهد بود. هنگامی که وی به ریاست دینی و ظاهری رسید در احوال و رفتارش هیچ تفاوتی دیده نمی شد و همچنان با کمال نفس و رفتار پسندیده با دیگران عمل می کرد. البته این همه مکرمت اخلاقی و صفات پسندیده علامه حبوبی درا ثر تربیت در مکتب عرفانی و اخلاقی استاد اعظم و عارف اکبر ملا حسینقلی همدانی به دست آمده بود. او گاهی که با من صحبت می کرد از برخی قضایای استادش تعریف می کرد و اثر تربیت سریع و تهذیب نفس افراد را در مکتب استادش توضیح می د اد و او تأثیر نفس، شیوه بیان و توفیق الاهی را از جمله عوامل تربیت شاگردان در مکتب آخوند ملا حسینقلی همدانی می دانست. مرحوم حبوبی از پارسایان بی نظیری بود که من درک کرده و با آنان همنشین شده ام.
[89] شیخ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، نقباء البشر، ج2، ص816-817.
حلم و بردباری
عارف مجاهد سید محمد سعید حبوبی یکی از فقیهان بردبار و صبور بود تا آن جایی که مورد تقدیر و تشویق استاد بزرگ عرفان مرحوم ملا حسینقلی همدانی قرار گرفت.
روزی آخوند ملا حسینقلی همدانی در وسط درس چند بار پشت سر هم این جمله را تکرار کرد:
آفرین سید محمد سعید، آفرین سید محمد سعید!
همه حاضران مجلس از شنیدن این سخن تعجب کرده و با بهت و حیرت به یکدیگر نگاه کردند که این چه سخنی است که استاد در وسط درس بدون زمینه بر زبان جاری کرد؟!
بعدا که از سید محمد سعید حبوبی سوال کردند که تو در
چرا پاورپوینت سيد سعيد حبوبي بهترین انتخاب برای ارائههای شماست؟
در دنیای رقابتی امروز، ارائهای جذاب و حرفهای میتواند تأثیر بزرگی در جلب توجه مخاطبان داشته باشد. فایل پاورپوینت سيد سعيد حبوبي با طراحی منظم، زیبا و استاندارد به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شیوهای خیرهکننده و اثرگذار ارائه دهید. این فایل با جزئیات دقیق و ساختار حرفهای، ابزاری مطمئن برای موفقیت در ارائههای شماست.
ویژگیهای برتر فایل پاورپوینت سيد سعيد حبوبي:
- طراحی بینقص و خلاقانه: تمام جزئیات پاورپوینت سيد سعيد حبوبي با دقت طراحی شدهاند تا نیازهای ارائههای تخصصی شما را برآورده کند.
- ساختاری ساده و منظم: محتوا در پاورپوینت سيد سعيد حبوبي به گونهای سازماندهی شده که بهراحتی خوانده شود و مفاهیم به صورت شفاف انتقال یابد.
- جلوههای بصری منحصربهفرد: استفاده از رنگهای هماهنگ و گرافیکهای حرفهای، فایل پاورپوینت سيد سعيد حبوبي را از سایر فایلها متمایز میکند.
- کاربرد گسترده: پاورپوینت سيد سعيد حبوبي برای جلسات کاری، پروژههای علمی و حتی تدریس بسیار مناسب است.
- امکان ویرایش آسان: پاورپوینت سيد سعيد حبوبي به شما اجازه میدهد تغییرات دلخواه خود را با سرعت و سهولت اعمال کنید.
چطور با پاورپوینت سيد سعيد حبوبي بهترین نتیجه را کسب کنید؟
برای داشتن یک ارائه حرفهای و بدون نقص، کافی است پاورپوینت سيد سعيد حبوبي را دانلود کرده و به کار ببرید. این فایل آماده به شما امکان میدهد که تنها با چند کلیک ساده، اسلایدها را مطابق نیاز خود تغییر دهید و از طراحی حرفهای آن بهرهمند شوید.
انتخابی عالی برای همه کاربران:
فرقی نمیکند که دانشجو، مدرس یا متخصص باشید؛ پاورپوینت سيد سعيد حبوبي به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شکلی ساده و حرفهای ارائه دهید. با صرفهجویی در زمان، کیفیت ارائه شما ارتقا مییابد و مخاطبان تحت تأثیر قرار میگیرند.
چرا به ما اعتماد کنید؟
پاورپوینت سيد سعيد حبوبي با توجه به نیازهای واقعی کاربران طراحی شده است. تیم ما با بررسی بازخوردها محصولی ارائه کرده که از نظر محتوا و طراحی بینقص است. ما تضمین میکنیم که فایل پاورپوینت سيد سعيد حبوبي شما را ناامید نخواهد کرد و در صورت نیاز، پشتیبانی کامل ارائه میدهیم.
همین حالا فایل پاورپوینت سيد سعيد حبوبي را دانلود کنید:
اگر به دنبال ارائهای متمایز، حرفهای و تأثیرگذار هستید، پاورپوینت سيد سعيد حبوبي همان چیزی است که نیاز دارید. فرصت را از دست ندهید و همین حالا آن را دریافت کنید تا یک تجربه خاص و فراموشنشدنی داشته باشید.
شماره پشتیبانی برای ارسال اس ام اس : 09054791747