ارائهی پاورپوینت ابنناصر – تجربهای خاص و متمایز!
پاورپوینتی حرفهای و متفاوت:
فایل پاورپوینت ابنناصر شامل 85 اسلاید جذاب و کاملاً استاندارد است که برای چاپ یا ارائه در PowerPoint آماده شدهاند.
ویژگیهای برجسته فایل پاورپوینت ابنناصر:
- طراحی خلاقانه و حرفهای: فایل پاورپوینت ابنناصر به شما این امکان را میدهد که مخاطبان خود را با یک طراحی خیرهکننده جذب کرده و پیام خود را به بهترین شکل انتقال دهید.
- سادگی در استفاده: اسلایدهای پاورپوینت ابنناصر به گونهای طراحی شدهاند که استفاده از آنها بسیار آسان باشد و نیاز به تنظیمات اضافی نداشته باشید.
- آماده برای ارائه: تمامی اسلایدهای پاورپوینت ابنناصر با کیفیت بالا و بدون نیاز به ویرایش، آماده استفاده هستند.
کیفیت تضمینشده با دقت بالا:
فایل پاورپوینت ابنناصر با رعایت بالاترین استانداردهای طراحی تولید شده است. بدون نقص یا بهمریختگی، تمامی اسلایدها آماده برای یک ارائه بینقص و حرفهای هستند.
نکته مهم:
هرگونه تفاوت احتمالی در توضیحات ممکن است به دلیل نسخههای غیررسمی باشد. نسخه اصلی پاورپوینت ابنناصر با دقت و حرفهای تنظیم شده است.
همین حالا فایل پاورپوینت ابنناصر را دانلود کنید و ارائهای حرفهای و تأثیرگذار داشته باشید!
بخشی از متن پاورپوینت ابنناصر :
پاورپوینت ابنناصر
اِبن ناصِر، عنوان افراد خاندانی از عالمان و صوفیان شاذلی و فقیهان مالکی سدههای 10-13ق/16-19م در مغرب بود.
فهرست مندرجات
2 – نامداران خاندان ناصر
2.1 – ابوعبدالله محمد
2.1.1 – اساتید
2.1.2 – علت شهرت
2.1.3 – شخصیت اخلاقی
2.1.4 – آثار
2.2 – ابوالعباس احمد
2.2.1 – اساتید
2.2.2 – شاگردان
2.2.3 – فعالیتهای علمی
2.2.4 – شخصیت اخلاقی
2.2.5 – آثار
2.3 – ابوعبدالله محمد مکی
2.3.1 – آثار
2.4 – سلیمان بن یوسف
2.4.1 – آثار
2.5 – محمد بن عبدالسلام
2.5.1 – اساتید
2.5.2 – آثار
2.6 – احمد ناصری سلاوی
2.7 – جعفر بن احمد ناصری
2.7.1 – آثار
2.8 – ابوعبدالله محمد فتحا
2.8.1 – آثار
3 – فهرست منابع
4 – پانویس
5 – منبع
نسب
«ناصر» نام یکی از نیاکان این خاندان است. اینان که اصلاً عربنژاد بودند، از حجاز به مصر رفته، سپس در سده 5ق/11م وارد مغرب شدند. به گفت سلاوی
[1] سلاوی، احمد، الاستقصاء، ج7، ص106، به کوشش جعفر ناصری و محمد ناصری، مراکش، 1956م.
که خود از این خاندان است، نسب آنان به عبداللّه بن جعفر بن ابیطالب میرسد و به همین سبب به جعفری زینبی نیز شهرت دارند،
[2] زرکلی، اعلام، ج1، ص120.
[3] کنون، عبداللّه، النبوغ المغربی، ج1، ص293، بیروت، 1395ق/1975م.
چنانکه به دَرعی نیز مشهورند، زیرا غالب آنان در درعه، شهری در نزدیکی سجلماسه
[4] یاقوت، بلدان، ج2، ص567،.
[5] زبیدی، تاجالعروس، ج5، ص326.
میزیستند. شخصیتهای متأخر این خاندان بیشتر به سلاوی شهرت دارند.
نامداران خاندان ناصر
نامدارترین افراد این خاندان عبارتند از:
ابوعبدالله محمد
ابوعبداللّه محمد بن محمد بن احمد بن محمد بن حسین بن ناصر درعی (1011-1085ق/1602-1674م)، فقیه ، ادیب ، محدث ، مؤلف و عارف بود.
پدرش محمد نیز از بزرگان اهل طریقت شمرده شده است،
[6] سلاوی، احمد، الاستقصاء، ج7، ص105-106، به کوشش جعفر ناصری و محمد ناصری، مراکش، 1956م.
اما اطلاعی از زندگی و احوال او در دست نیست. چنانکه سلاوی به نقل از ابوعلی یوسی شاگرد ابوعبداللّه محمد اشاره کرد، وی در علوم دینی و تصوف دست داشت.
[7] سلاوی، احمد، الاستقصاء، ج7، ص105-106، به کوشش جعفر ناصری و محمد ناصری، مراکش، 1956م.
اساتید
ابوعبداللّه محمد نزد پدرش و نیز عبدالقادر فاسی و شیخمحمد مصمودی شاگردی کرد و طریقت شاذلیه را از عبداللّه بن حسین رقی درعی فرا گرفت.
[8] مخلوف، محمد، شجرهالنور الزکیه، ج1، ص313، بیروت، 1350ق.
علت شهرت
هرچند وی را به سبب مهارت در فقه و حدیث مربی العلماء والفقهاء خواندهاند و فتاوای مشهوری نیز از او نقل شده که شیخ مهدی وزانی در کتاب نوازل به برخی از آنها اشاره کرده،
[9] مخلوف، محمد، شجرهالنور الزکیه، ج1، ص313، بیروت، 1350ق.
[10] محبی، محمدامین، خلاصهالاثر، ج4، ص238، بولاق، 1284ق.
اما بیشترین شهرت و نفوذ و اعتبار معنوی و اجتماعی او مربوط به تصوف و طریقت اوست. نقش او در طریقت شاذلی چندان مهم بود که او را مجدّد الطریقه الشاذلیه
[11] مخلوف، محمد، شجرهالنور الزکیه، ج1، ص313، بیروت، 1350ق.
[12] محبی، محمدامین، خلاصهالاثر، ج4، ص238، بولاق، 1284ق.
نامیدهاند.
شخصیت اخلاقی
وی اهل عبادت و ریاضت بود و همواره به تعلیم و تربیت پیروان خود اهتمام داشت.
[13] سلاوی، احمد، الاستقصاء، ج7، ص105-106، به کوشش جعفر ناصری و محمد ناصری، مراکش، 1956م.
گویند که وعظ او در شنونده بسیار مؤثر بود. در پیروی از سنت سختگیر بود و حتی در غذا و لباس نیز سنت دینی را دقیقاً رعایت میکرد.
[14] کنون، عبداللّه، النبوغ المغربی، ج1، ص293، بیروت، 1395ق/1975م.
شاگردش ابوعلی یوسی کراماتی به وی نسبت داده و قصید دالی خود را در منقبت او سروده است.
[15] سلاوی، احمد، الاستقصاء، به کوشش جعفر ناصری و محمد ناصری، مراکش، 1956م.
آثار
گفتهاند ابوعبداللّه بسیار تنگدست بود و سالها به جمع کتاب و استنساخ و تصحیح و مقابله و خرید و فروش آن اشتغال داشت.
[16] زرکلی، اعلام، ج7، ص63.
وی دارای تألیفاتی است که مهمترین آنها بدین قرار است:
الاجوبهالناصریه فی بعض المسائل البادیه. نسخههایی از این اثر در فاس، سلا، قاهره و کتابخان ملی تونس موجود است.
[17] فاسی، محمد، خزانه القرویین، ج1، ص462، دارالبیضاء، 1399ق/1979م.
[18] سید، خطی، ج1، ص17-18.
[19] مجله معهدالمخطوطات العربیه، ج18، ص231، 1392ق/1972م،
الدرعیه، در فقه که نسخهای از آن در قاهره هست.
سیفالنصر لکلّ ذی بغی و مکر (رجز). نسخههایی از آن در برلین
[20] حجی، محمد، فهرس الخزانه الصبیحیه بسلا، ج1، ص269، کویت، 1406ق/1985م.
موجود است.
غنیمه العبد المنیب فیالتوسل بصلاه (بالصلاه علی) النبیالحبیب. نسخههایی از این اثر در پاریس ، قاهره، و سلا
[21] حجی، محمد، فهرس الخزانه الصبیحیه بسلا، ج1، ص286، کویت، 1406ق/1985م.
نگهداری میشود.
مناسکالحج. نسخههایی از آن در سلا هست.
[22] حجی، محمد، فهرس الخزانه الصبیحیه بسلا، ج1، ص205، کویت، 1406ق/1985م.
همچنین قصیدهای در دعا در حدود 70 بیت از او باقی است که در النبوغ المغربی
[23] کنون، عبداللّه، النبوغ المغربی، ج3، ص310-314، بیروت، 1395ق/1975م.
چاپ شده است.
ابوالعباس احمد
ابوالعباس احمد بن ابی عبداللّه محمد درعی (1057-1129ق/1647-1717م)، فقیه، محدث و صوفی بود.
اساتید
وی در سجلماسه زاده شد
[24] سرکیس، یوسف الیان، ج1، ص872، معجمالمطبوعات العربیه، قاهره، 1928م.
و نزد پدرش و کسانی چون ابوسالم عیاشی، محمد بن ابیالفتوح تلمسانی، فقیه ابوالعباس جزولی، فقه و حدیث و تفسیر و ادب آموخت و از برخی از انان اجاز نقل حدیث یافت.
[25] ازهری، محمدالبشیر ظافر، الیواقیت الثمینه، ج1، ص43، قاهره، 1342ق.
[26] مراکشی، عباس، الاعلام، ج2، ص160، فاس، 1357ق.
او بارها به مصر و حجاز سفر کرد و از برخی عالمان آن دیار اجاز روایت یافت.
[27] کتانی، عبدالحی، فهرس الفهارس، ج2، ص90، فاس، 1347ق.
[28] مراکشی، عباس، الاعلام، ج2، ص160-161، فاس، 1357ق.
وی از 1076ق تا 1121ق چهار بار به زیارت حج رفت.
[29] مراکشی، عباس، الاعلام، ج2، ص160-161، فاس، 1357ق.
در آخرین سفر، در مدینه استقبال گرمی از وی شد
[30] سلاوی، احمد، الاستقصاء، ج7، ص112، به کوشش جعفر ناصری و محمد ناصری، مراکش، 1956م.
[31] مراکشی، عباس، الاعلام، ج2، ص160-161، فاس، 1357ق.
و در همین سفر بود که سفرنام مشهور خود الرحلهالحجازیه را نوشت. وی در این سفرنامه مشایخ خود را برشمرده است.
[32] ازهری، محمدالبشیر ظافر، الیواقیت الثمینه، ج1، ص43، قاهره، 1342ق.
شاگردان
پدرش پیش از مرگ او را رسماً به جانشینی خویش برگزید
[33] مراکشی، عباس، الاعلام، ج2، ص160-161، فاس، 1357ق.
و او در این مقام از نفوذ و اعتبار معنوی فراوانی در میان مردم و بهویژه در میان پیروانش برخوردار بود.
[34] سلاوی، احمد، الاستقصاء، ج7، ص112، به کوشش جعفر ناصری و محمد ناصری، مراکش، 1956م.
وی زاویهای به نام زاویهالفضل و زاویههای دیگر و نیز مدارس و مساجدی تأسیس کرد
[35] مراکشی، عباس، الاعلام، ج2، ص160-161، فاس، 1357ق.
و همواره به تعلیم و تربیت اشتغال داشت.
کسان بسیاری از او بهر علمی و معنوی برده و روایت کردهاند که از آن میان میتوان به موسی و یوسف (برادرزادگانش)، عبداللّه سوسی، محمد ابن عبدالسلام بنانی، عبدالحفیظ،
[36] مخلوف، محمد، شجرهالنور الزکیه، ج1، ص332، بیروت، 1350ق.
[37] ازهری، محمدالبشیر ظافر، ج1، ص42، الیواقیت الثمینه، قاهره، 1342ق.
محمدصالح شرقی و ابوعبداللّه مرینو اندلسی
[38] مراکشی، عباس، الاعلام، ج2، ص161-162، فاس، 1357ق.
اشاره کرد.
فعالیتهای علمی
وی به جمعآوری و خرید کتب از شرق و غرب و استنساخ و قرائن انها اهتمام بسیار داشت و از خرید کتابهای گرانقیمت خودداری نمیکرد و کتابخان وی مشهور بود.
[39] کتانی، عبدالحی، فهرس الفهارس، ج2، ص88، فاس، 1347ق.
شخصیت اخلاقی
او را به حقگویی و پیروی بیچون و چرا از سنت دینی و احیای آن ستودهاند.
[40] ازهری، محمدالبشیر ظافر، الیواقیت الثمینه، ج1، ص42، قاهره، 1342ق.
کراماتی نیز به او نسبت دادهاند که برخی از آنها را ابومحمد حسین بن محمد شُرَحبیل درعی، شاگرد و همسفرش در حج، در کتابی با عنوان انارهالبصائر فی ترجمهالشیخ پاورپوینت ابنناصر آورده است.
[41] مراکشی، عباس، الاعلام، ج2، ص162، فاس، 1357ق.
[42] ابنسوده، عبدالسلام بن عبدالقادر، دلیل مورّخ المغرب الاقصی، ج1، ص213، مراکش، 1369ق/1950م.
نیز ابوالعباس هشتوکی کتابی با عنوان انارهالبصائر فی ذکر مناقب القطب پاورپوینت ابنناصر و اتباعه منالهدایه الاکابر در همینباره نوشته است.
[43] ابنسوده، عبدالسلام بن عبدالقادر، دلیل مورّخ المغرب الاقصی، ج1، ص213، مراکش، 1369ق/1950م.
آثار
سفرنام پاورپوینت ابنناصر در 1320ق در فاس منتشر شد.
علاوه بر آن کتاب دیگری با عنوان منظومه فی التوسل از او بازمانده که در رباط موجود است.
منظوم دیگری با عنوان منظومه فی سلسلهالطریقه الناصریه از اوست که در کتابخان آسفی مغرب موجود است.
[44] المعرض السادس للمخطوطات والوثائق، ص1، رباط، 1974م.
دو اثر دیگر نیز به او منسوب است؛ تألیف فیالصلاه علیالنبی
[45] مخلوف، محمد، شجرهالنور الزکیه، ج1، ص332، بیروت، 1350ق.
والاجوبه
[46] بغدادی، ایضاح، ج2، ص262.
که از آنها اطلاعی در دست نیست.
چون احمد فرزندی نداشت، پس از مرگش برادرزادهاش موسی جانشین او شد.
[47] مراکشی، عباس، الاعلام، ج2، ص163-164، فاس، 1357ق.
ابوعبدالله محمد مکی
ابوعبداللّه محمدمکی بن موسی بن محمد درعی (د 1180ق/1766م)، مورخ و مؤلف بود. از زندگی او اطلاع چندانی در دست نیست. همین اندازه گفتهاند که اهل درعه بود و مدتی در مراکش اقامت داشت. در 1158ق/1745م در فاس بود و سپس به مکناس رفت.
[48] زرکلی، اعلام، ج7، ص109.
آثار
آثار وی بدین قرار است:
الدررالمرصعه باخبار اعیان درعه، یا کشفالروعه فیالتعریف بصلحاء درعه، که در 1152ق از نوشتن آن فارغ شد.
[49] ابنسوده، عبدالسلام بن عبدالقادر، دلیل مورّخ المغرب الاقصی، ج1، ص56، مراکش، 1369ق/1950م.
نسخهای از آن در رباط
[50] زرکلی، اعلام، ج7، ص109.
و نسخ دیگری نزد کسانی از مغربیان وجود دارد.
[51] سید، خطی، ج1، ص315
[52] المعرض السادس للمخطوطات والوثائق، ص2، رباط، 1974م.
[53] المعرض السادس للمخطوطات والوثائق، ص7، رباط، 1974م.
الروض الزاهر فی التعریف بالشیخ الحسین و اتباعه السادات الاکابر. نسخهای از آن در کتابخان احمدیه در مراکش
[54] ابنسوده، عبدالسلام بن عبدالقادر، دلیل مورّخ المغرب الاقصی، ص249 ،مراکش، 1369ق/1950م.
موجود است.
الریاحین الوردیه فی الرحله المراکشیه. نسخهای از آن در همان کتابخانه
[55] ابنسوده، عبدالسلام بن عبدالقادر، دلیل مورّخ المغرب الاقصی، ص404 ،مراکش، 1369ق/1950م.
و نسخهای دیگر در کتابخان جلاوی پاشا در مراکش
[56] مجله معهدالمخطوطات العربیه، ج5، ص191، ج 18، 1392ق/1972م.
موجود است.
طلعه الدعه فی تاریخ وادی درعه. احتمالاً نسخهای از آن در یک کتابخان شخصی در رباط موجود است.
[57] ابنسوده، عبدالسلام بن عبدالقادر، دلیل مورّخ المغرب الاقصی، ج1، ص64، مراکش، 1369ق/1950م.
فتح الملک الناصر فی اجازه مرویات بنیناصر، که نسخهای از آن در کتابخان احمدیه
[58] ابنسوده، عبدالسلام بن عبدالقادر، دلیل مورّخ المغرب الاقصی، ج1، ص343، مراکش، 1369ق/1950م.
نگهداری میشود. زرکلی نیز
[59] زرکلی، اعلام، ج7، ص109.
نسخهای از آن را در رباط معرفی کرده است.
البرق الماطر فی شرح النسیم العاطر. چنانکه خود گوید آن را در شرح قصید موسوم به النسیم العاطر فی مدح القطب ابی العباس بن ناصر اثر احمد بن موسی (د 1156ق/1743م) نوشته است.
[60] ابنسوده، عبدالسلام بن عبدالقادر، دلیل مورّخ المغرب الاقصی، ج1، ص467، مراکش، 1369ق/1950م.
یک قصید بائیه
[61] ابنسوده، عبدالسلام بن عبدالقادر، دلیل مورّخ المغرب الاقصی، ج1، ص423، مراکش، 1369ق/1950م.
نیز به او نسبت دادهاند. از دو اثر اخیر نشانی در دست نیست.
سلیمان بن یوسف
سلیمان بن یوسف بن محمد بن محمد بن احمد (زنده در 1206ق/1792م) بود. از زندگی او اطلاعی در دست نیست،
آثار
کتابی به نام اتحاف الخل المعاصر باسانید ابیالمحاسن یوسف بن محمد بن ناصر به او نسبت دادهاند که دربار سیره و زندگی پدرش ابوالمحاسن یوسف نوشته است. این کتاب در 1206ق نوشته شده و نسخهای از آن در رباط موجود است.
[62] عنان، محمد عبداللّه، فهارس للخزانه الملکیه، ج1، ص17، رباط، 1400ق/1980م.
محمد بن عبدالسلام
ابوعبداللّه محمد بن عبدالسلام (د 1239ق/1824م)، مؤلف، فقیه و حافظ حدیث. او در درعه زاده شد و در همانجا علم آموخت و انگاه برای تکمیل معلومات به فاس سفر کرد.
[63] زرکلی، اعلام، ج6، ص206.
اساتید
عمویش ابوالمحاسن یوسف، ادریس بن محمد عراقی حسینی، ابوالعباس شرایبی و محمد بن ابیالقاسم سجلماسی از جمله استادان او در فقه و حدیث بودهاند که وی از برخی از آنان اجاز روایت یافت.
[64] مخلوف، محمد، شجرهالنور الزکیه، ج1، ص381، بیروت، 1350ق.
[65] مراکشی، عباس، الاعلام، ج5، ص189، فاس، 1357ق.
ابوعبداللّه در 1196ق و 1211ق به حج رفت. در مکه و مدینه و مصر هدایای سلیمان بن محمد ظریف مراکش رامیان علما تقسیم کرد و با دانشمندا
چرا پاورپوینت ابنناصر بهترین انتخاب برای ارائههای شماست؟
در دنیای رقابتی امروز، ارائهای جذاب و حرفهای میتواند تأثیر بزرگی در جلب توجه مخاطبان داشته باشد. فایل پاورپوینت ابنناصر با طراحی منظم، زیبا و استاندارد به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شیوهای خیرهکننده و اثرگذار ارائه دهید. این فایل با جزئیات دقیق و ساختار حرفهای، ابزاری مطمئن برای موفقیت در ارائههای شماست.
ویژگیهای برتر فایل پاورپوینت ابنناصر:
- طراحی بینقص و خلاقانه: تمام جزئیات پاورپوینت ابنناصر با دقت طراحی شدهاند تا نیازهای ارائههای تخصصی شما را برآورده کند.
- ساختاری ساده و منظم: محتوا در پاورپوینت ابنناصر به گونهای سازماندهی شده که بهراحتی خوانده شود و مفاهیم به صورت شفاف انتقال یابد.
- جلوههای بصری منحصربهفرد: استفاده از رنگهای هماهنگ و گرافیکهای حرفهای، فایل پاورپوینت ابنناصر را از سایر فایلها متمایز میکند.
- کاربرد گسترده: پاورپوینت ابنناصر برای جلسات کاری، پروژههای علمی و حتی تدریس بسیار مناسب است.
- امکان ویرایش آسان: پاورپوینت ابنناصر به شما اجازه میدهد تغییرات دلخواه خود را با سرعت و سهولت اعمال کنید.
چطور با پاورپوینت ابنناصر بهترین نتیجه را کسب کنید؟
برای داشتن یک ارائه حرفهای و بدون نقص، کافی است پاورپوینت ابنناصر را دانلود کرده و به کار ببرید. این فایل آماده به شما امکان میدهد که تنها با چند کلیک ساده، اسلایدها را مطابق نیاز خود تغییر دهید و از طراحی حرفهای آن بهرهمند شوید.
انتخابی عالی برای همه کاربران:
فرقی نمیکند که دانشجو، مدرس یا متخصص باشید؛ پاورپوینت ابنناصر به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شکلی ساده و حرفهای ارائه دهید. با صرفهجویی در زمان، کیفیت ارائه شما ارتقا مییابد و مخاطبان تحت تأثیر قرار میگیرند.
چرا به ما اعتماد کنید؟
پاورپوینت ابنناصر با توجه به نیازهای واقعی کاربران طراحی شده است. تیم ما با بررسی بازخوردها محصولی ارائه کرده که از نظر محتوا و طراحی بینقص است. ما تضمین میکنیم که فایل پاورپوینت ابنناصر شما را ناامید نخواهد کرد و در صورت نیاز، پشتیبانی کامل ارائه میدهیم.
همین حالا فایل پاورپوینت ابنناصر را دانلود کنید:
اگر به دنبال ارائهای متمایز، حرفهای و تأثیرگذار هستید، پاورپوینت ابنناصر همان چیزی است که نیاز دارید. فرصت را از دست ندهید و همین حالا آن را دریافت کنید تا یک تجربه خاص و فراموشنشدنی داشته باشید.
شماره پشتیبانی برای ارسال اس ام اس : 09054791747