توجه : این پروژه فقط به صورت فایل (با پسوند) zip ارائه میگردد
تعداد صفحات فایل : 1
دانلود تحقیق کلیات طب در ایران
نوع فایل : Word
تعداد صفحات : 80
دانلود فایل تحقیق کلیات طب در ایران
فهرست و پیشگفتار
مختصری از تاریخ طب ایران
قدمت علم طب در ایران تقریباً به نزدیكی آغاز تمدّن بشر برمیگردد. طبق افسانههای تاریخی ایران، آغاز طبّ ایران به جمشید، چهارمین پادشاه افسانهای این سرزمین نسبت داده شده است. طبّ باستانی ایران پیوندی جدائیناپذیر با آئین زردتشتی كه در اوستا ذكر شده است، دارد. جراحی (كارد پزشكی) در ایران باستان فقط در صورتی انجام میگرفت كه درمان با گیاه، دارو، تلقین و … مفید واقع نمیشد. یكی از قدیمیترین شواهد مربوط به انجام جراحی در ایران به 4850 سال قبل مربوط میشود كه بصورت ترپاناسیون (برداشتن بخشی از استخوان) جمجمه در یك دختر هیدروسفال سیزدهساله كه در كاوش باستانی یك مدفن دستهجمعی در شهر سوخته از اماكن باستانی نزدیك شهرستان زابل كشف شده است.
اوج شكوفائی علم طب در ایرانِ پیش از اسلام به تأسیس دانشگاه جندیشاپور توسط پادشاه ساسانی شاپور اوّل برمیگردد. این دانشگاه در طی چند قرن بعنوان یكی از مهمترین مراكز علمی جهان متمدّن آن روز درآمده و دانشمندان بسیاری از سراسر جهان بویژه یونان، روم و … به آن روی آوردند. زبان تدریس در آن پهلوی و بویژه آرامی بود و اوّلین آكادمی علمی جهان به دستور خسروانوشیروان با تجمّع كلیه دانشمندان مشهور جهان در زمینه پزشكی در آن تشكیل شد. این دانشگاه در قرون هفتم و هشتم میلادی كمك شایانی به پیشرفت پزشكی در اروپای غربی نمود.
با ظهور اسلام و گسترش آن به ایران، زبان رسمی علمی جهان اسلام (عربی) گسترش بیشتری یافت و دانشمندان و پزشكان مسلمان ایرانی عموماً آثار بزرگ علمی خود را به زبان عربی تألیف نمودند. آثار و تألیفات پزشكان بزرگ قرون نهم و دهم میلادی ایران (1) سالهای متمادی بر طب اروپای غربی سایه افكنده بود. این آثار پس از ترجمه در مراكز علمی دیگر جهان تدریس میشد. قرن دهم و یازدهم میلادی با شكوفائی دوتن از دانشمندان بزرگ ایران و جهان یعنی ابنسینا و بیرونی نقطه عطفی در تكامل علم طب در ایران و جهان بوده است. بزرگترین اثر طبی ابنسینا «قانون» بمدّت پنج قرن در مدارس پزشكی اروپا و آسیا بعنوان مرجع اصلی علم طب مورد استفاده قرار میگرفت. در حالی كه در مغرب زمین از قرون دوازدهم تا هفدهم میلادی آموزش طب با كمك آثار پزشكان ایرانی ادامه داشت زوال علمی بویژه طب با یـورش خانـمانبرانـداز مغولان به ایـران در سال 1208 میلادی آغاز شد. آنان شهرها را ویران، مراكز علمی و آموزشی را تخریب كردند و كتابخانهها را سوزاندند و بسیاری از مردم این سرزمین را از لبه تیغ گذراندند. با این وجود گهگاه دانشمندان و پزشكان بزرگی (2) در طی این قرون ظهور نمودهاند.
طب نوین در ایران در زمان قاجاریه و با ظهور بزرگمردی بنام میرزاتقیخان امیرنظام (امیركبیر) و تأسیس دارالفنون توسط او رونق گرفت. این مدرسه عالی در سال 1849 میلادی تأسیس و دارای رشتههای مختلفی از جمله طب و داروسازی، ریاضیات، ادبیات، هنرهای زیبا، تعلیمات نظامی و اقتصاد سیاسی بود. این مدرسه با استخدام معلّمین خارجی و اعزام برخی از دانشجویان به خارج درسال 1858 میلادی سهم عمدهای در گسترش و آموزش طب نوین ایفا نمود.1.از میان آنها میتوان به علیبنربنطبری، ابوبكرمحمدبنزكریای رازی و علیبن عباس مجوسی اهوازی اشاره كرد.
2.از میان آنها میتوان به سیداسماعیل جرجانی، محمد عوفی، قطبالدین شیرازی، رشیدالدین فضلا… و حكیممحمد اشاره كرد.
تاریخچه دانشگاه (در یك نگاه)
پیش از تأسیس مدرسه دارالفنون، برای تحصیل طب در ایران برنامه مدونی وجود نداشت و علاقمندان به این رشته پس از طی مقدمات اولیه علوم در مطب پزشكان معروف به فراگیری قسمتهای عملی طب میپرداختند. درسال 1228هجری شمسی (1849 میلادی )با تأسیس دارالفنون، طب بعنوان یكی از دروس اصلی آموزشی كلاس جداگانهای را به خود اختصاص داد و اولین دوره فارغالتحصیلان كلاس طب در سال( 1235) 1856 شروع بكار نمودند. مدرسه طب دارالفنون را شاید بتوان نخستین مدرسه عالی جدید ایران بشمار آورد. در آن زمان دروس رشته طب به سه قسمت مجزا تقسیم میشد كه شامل طب ایرانی، طب اروپایی و طبیعیات و داروسازی بود. در سال (1297) 1918، برای اولین بار رشته طب از دارالفنون جداشد و بصورت مدرسه مستقلی درآمد و رئیس و محل جداگانهای به آن اختصاص یافت. در همان سال اوّلین بیمارستان زنان ایران رسماً افتتاح شد. مدرسه داروسازی دارالفنون در سال (1301) 1922 و مدرسه دندانسازی در سال (1307) 1928 به عنوان ضمیمه مدرسه عالی طب تأسیس شدند. تا سال (1313) 1934، امور فنی، علمی و اداری موسسات آموزش عالی تحتنظر وزارت معارف قرار داشت ولی با ایجاد سیاست تمركز موسسات آموزش عالی، مجلس شورای ملی اساسنامه تأسیس دانشگاه تهران را تصویب نمود و دولت قطعه زمینی به مساحت 20000 مترمربع را در تهران خریداری كرد و عملاً دانشگاه تهران با شش دانشكده (پزشكی، حقوق و علوم سیاسی، علوم، ادبیات، فنی، معقول و منقول) راهاندازی شد و كرسیهای اصلی دانشكده پزشكی شامل كرسی پزشكی، كرسی داروسازی و كرسی دندانپزشكی معین گردید. در زمان تأسیس دانشگاه هیچیك از دانشكدههای فوق در محلهای اصلی خود نبودند. دانشكده پزشكی كه نخستین دانشكده دانشگاه از نظر انتقال به محل اصلی دانشگاه محسوب میشود سه سال بعد در سال (1316) 1937 به محل دانشگاه انتقال یافت. نخستین بخش دانشگاه تهران كه ساخته شد تالار تشریح بود كه در آن زمان دستگاه ابنسینا نامیده میشد. بنابراین شروع ساختمان دانشكده طب، در واقع شروع بنای دانشگاه تهران است. سایر بخشهای دانشكدههای پزشكی و داروسازی و دندانپزشكی نیز در این زمان البته با كمی تأخیر در دست ساختمان بودند. ساختمان تشریح كه در آن زمان دستگاه ابنسینا نام داشت در بهمن ماه سال (1313) 1934 افتتاح گردید بنابراین افتتاح دستگاه ابنسینای دانشكده پزشكی در واقع افتتاح دانشگاه تهران است. در سال (1328) 1939 به بعد دوره دكتری در شعب داروسازی و دندانسازی دانشكده پزشكی دائر گردید و در سال بعد تمامی بیمارستانهای آن زمان تهران به دانشكده پزشكی ضمیمه شدند. این دو دانشكده سالها وابسته به دانشكده پزشكی بودند و سرانجام در سال (1335) 1956 از نظر آموزشی بصورت دانشكدههای مستقل درآمدند.
در سال (1365)1986، بدنبال تصویب قانون تأسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در مجلس شورای اسلامی، آموزش رشته پزشكی و رشتههای وابسته به آن كه تا آن زمان به عهده وزارت علوم بود به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی واگذار گردید و در این راستا، دانشگاههای علوم پزشكی ایجاد شدند و دانشگاه علوم پزشكی تهران با منفك شدن تعدادی از دانشكدههای حرف پزشكی و رشتههای وابسته به آن از دانشگاه تهران فعالیت خود را بصورت مستقل ادامه داد. پس از ادغام سازمانهای منطقهای بهداشت و درمان در دانشگاههای علوم پزشكی در سال 1993 (1372)، وظیفه ارائه خدمات بهداشتی ـ درمانی و نظارت بر امر درمان برعهده دانشگاههای علوم پزشكی گذاشته شد و دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی ـ درمانی تهران به شكل امروزی به فعالیت خود ادامه داد…
محیط دانشگاه
كلیات
طراحی درسی برنامهریزی آموزشی
تجهیز فضا
مولاژ
وسایل سمعی بصری
مدرسان و نیروی انسانی
ساختار تشكیلاتی
راهنمای تأسیس و راهاندازی
آینده
سرفصل دروس دوره كارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
1- علم روانشناسی:
2- مطالعه علمی رفتار:
3- اورگانیزم آدمی:
4- تفاوتهای فردی و اساس آن:
5- ماهیت اندازه گیری و تفاوتهای موجود در هوش:
6-ماهیت ارزیابی شخصیت و منشا، اختلالات شخصیت :
7- انگیزش:
8- احساس و هیجان:
9- تعارض و سازگاری:
10- فرایند یادگیری:
11- اساس یادگیری:
12- به یاد آوردن و فراموش كردن:
13- فكر كردن:
14- ارتباط و زبان:
15- توجه كردن و درك كردن:
16- رفتار اجتماعی:
17- كارآیی :
جامعه شناسی پزشكی و بهداشتی
1- كلیات:
3- محیط، جامعه و بیماری :
4- ساخت فرهنگی و بیماری:
5- نهادهای اجتماعی و بیماری:
6- حرفه پزشكی و سازمان اجتماعی:
7- بیمار رفتار و درمان:
8- خدمات پرستاری و جامعه:
9- جامعه شناسی بیمارستان:
10- بهداشت:
11- بهداشت و سیاستهای اقتصادی:
12- جامعه شناسی تغذیه :
اقتصاد خرد
منابع :
اقتصاد كلان
منابع :
نظریه و سیاستهای اقتصادی، فریدون تفضلی
اصول حسابداری (1)
اصول حسابداری (2)
سرفصل دروس: (34 ساعت)
اصول حسابداری (3)
سرفصل دروس: (34 ساعت)
ریاضیات و كاربرد آن در مدیریت
سرفصل دروس: (51 ساعت)
آمار حیاتی و شاخصهای بهداشتی
سرفصل دروس: (68 ساعت)
1- سازماندهی و خلاصه كردن داده ها:
2- مفاهیم اساسی احتمالات:
3- توزیع احتمالات :
4- توزیع های مهم نمونه برداری:
5- برآورد آماری:
6- آزمون فرضیه:
7- آنالیز واریانس:
8- بستگی بین صفات :
9- شاخص های بهداشتی :
كاربرد كامپیوتر در مدیریت
روش تحقیق
مكاتبات اداری
سرفصل دروس: (34 ساعت)
منابع پیشنهادی:
اصول و مبانی مدیریت
سرفصل دروس: (51 ساعت)
مدیریت منابع انسانی
1- كلیات:
2- طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل:
3- نام برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی:
4- نظام بهسازی منابع انسانی:
5- نظام نگهداری منابع انسانی:
6- نظام كاربرد منابع انسانی:
7- نظام روابط كار:
رفتار سازمانی OB
1- مقدمه ای بر رفتار سازمانی:
2- مبانی رفتار سازمانی:
3- درك انگیزش :
4- تصمیم گیری فردی:
5- مبانی رفتار گروهی:
6- رهبری:
7- قدرت:
8- تعارض:
9- مبانی ساختار سازمانی:
10- فرهنگ سازمانی:
11- تغییر و توسعه سازمانی
موازین حقوقی در بیمارستان
سرفصل دروس: (34 ساعت)
مدیریت مالی
سرفصل دروس: (34 ساعت)
اصول انبارداری و تداركات
سرفصل دروس: (34 ساعت)
منابع:
اصول تنظیم و كنترل بودجه
سرفصل دروس: (34 ساعت)
آشنایی با خدمات پرستاری
سرفصل دروس: (34 ساعت)
اصول خدمات بهداشتی
سرفصل دروس: (51 ساعت)
مبانی مددكاری اجتماعی
سرفصل دروس: (34 ساعت)
زبان تخصصی (1)
سرفصل دروس: (34 ساعت)
زبان تخصصی (2)
سرفصل دروس: (34 ساعت)
كلیات پزشكی
سرفصل دروس: (34 ساعت)
واژه شناسی پزشكی
سرفصل دروس: (34 ساعت)
آشنایی با لوازم و تجهیزات پزشكی
اپیدمیولوژی و عفونتهای بیمارستانی
سرفصل دروس: (34 ساعت)
كاربرد اپیدمیولوژی- روش بررسی اپیدمیها
مدارك پزشكی
برنامه ریزی خدمات بهداشتی و درمانی
سرفصل دروس: (34 ساعت)
سازمان و مدیریت بیمارستان (1)
سرفصل دروس: (34 ساعت)
سازمان و مدیریت بیمارستان (2)
یادآوری دروس قبلی سازمان و مدیریت بیمارستان (1):
بیمه و تعرفه خدمات بهداشتی و درمانی
سرفصل دروس: (34 ساعت)
شناخت، تهیه و توزیع دارو
سرفصل دروس: (34 ساعت)
آشنایی با اصول طراحی و تجهیز و توسعه بیمارستان
سرفصل دروس: (34 ساعت)
منابع :
استانداردهای بیمارستانی
سرفصل دروس: (34 ساعت)
منابع :
اصول نگهداری و ایمنی بیمارستان
سرفصل دروس: (34 ساعت)
اصول نگهداری و استریل ابزار جراحی
سرفصل دروس: (34 ساعت)
كارآموزی در عرصه
(شامل 5 كارآموزی و 1 كارورزی)
هدف:
سرفصل دروس:
كارآموزی در عرصه (1)
كارآموزی در عرصه (2)
كارآموزی در عرصه (3)
كارآموزی در عرصه (4)
كارآموزی در عرصه (5)
كارآموزی در عرصه 6 (كارورزی)
الف) – بازدید از بیمارستانهای مختلف و آشنایی با انواع آن
ب) – آشنایی، بررسی و تحلیل محیط بیمارستان (جامعه شناسی بیمارستان)
ج) – آشنایی با وظایف اصلی مدیریت بیمارستانی (برنامه ریزی- بودجه بندی و…)
اصول حاكم بر فعالیت ها:
كلیات فعالیتها:
اقدامات:
دستاوردها
الف- فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی
نتیجه کلی:
نتایج به دست آمده:
ج- در زمینه علمی و آموزشی:
د- در زمینه صنفی:
شماره پشتیبانی برای ارسال اس ام اس : 09054791747