ارائهی پاورپوینت جساسه – تجربهای خاص و متمایز!
پاورپوینتی حرفهای و متفاوت:
فایل پاورپوینت جساسه شامل 74 اسلاید جذاب و کاملاً استاندارد است که برای چاپ یا ارائه در PowerPoint آماده شدهاند.
ویژگیهای برجسته فایل پاورپوینت جساسه:
- طراحی خلاقانه و حرفهای: فایل پاورپوینت جساسه به شما این امکان را میدهد که مخاطبان خود را با یک طراحی خیرهکننده جذب کرده و پیام خود را به بهترین شکل انتقال دهید.
- سادگی در استفاده: اسلایدهای پاورپوینت جساسه به گونهای طراحی شدهاند که استفاده از آنها بسیار آسان باشد و نیاز به تنظیمات اضافی نداشته باشید.
- آماده برای ارائه: تمامی اسلایدهای پاورپوینت جساسه با کیفیت بالا و بدون نیاز به ویرایش، آماده استفاده هستند.
کیفیت تضمینشده با دقت بالا:
فایل پاورپوینت جساسه با رعایت بالاترین استانداردهای طراحی تولید شده است. بدون نقص یا بهمریختگی، تمامی اسلایدها آماده برای یک ارائه بینقص و حرفهای هستند.
نکته مهم:
هرگونه تفاوت احتمالی در توضیحات ممکن است به دلیل نسخههای غیررسمی باشد. نسخه اصلی پاورپوینت جساسه با دقت و حرفهای تنظیم شده است.
همین حالا فایل پاورپوینت جساسه را دانلود کنید و ارائهای حرفهای و تأثیرگذار داشته باشید!
بخشی از متن پاورپوینت جساسه :
پاورپوینت جساسه
جسّاسه، موجودی مجهولالهویه در جزیرهای نامعلوم و نام حدیثی از تمیمالداری درباره ظهور دجال است.
فهرست مندرجات
1 – حدیث پاورپوینت جساسه
1.1 – حکایت تمیم
1.2 – نقلی دیگر از این ماجرا
1.3 – اوصاف این جانور
1.4 – علت این نامگذاری
1.5 – جزیره پاورپوینت جساسه در دریای قلزم
1.6 – نظر لغت شناسان
1.7 – نظر دانشمندان
1.8 – بررسی روایت
1.9 – جعلی حدیث جساس
1.10 – داستان گویی شیوه مبلغان یهودی و مسیحی
1.11 – دلیل دیگر پذیرشآسان این گونه روایات
2 – فهرست منابع
3 – پانویس
4 – منبع
حدیث پاورپوینت جساسه
در میان احادیثِ راجع به دجّال، حدیث جسّاسه جایگاه ویژهای دارد.
این حدیث، که فقط در مجامع حدیثی اهل سنت
[1] ابنحنبل، مسندالامام احمدبن حنبل، ج 6، ص 373ـ374، بیروت: دارصادر.
[2] ابنحنبل، مسندالامام احمدبن حنبل، ج 6، ص413، بیروت: دارصادر.
[3] ابنحنبل، مسندالامام احمدبن حنبل، ج 6، ص417ـ 418، بیروت: دارصادر.
[4] مسلمبن حجاج، صحیح مسلم، ج 8، ص 203ـ 205، چاپ محمدفؤاد عبدالباقی، بیروت.
[5] ابن ماجه، سنن ابنماجه، ج 2، ص 1354ـ 1355، استانبول 1401/1981.
[6] سلیمانبن اشعث ابوداوود، سنن ابیداود، ج 4، ص 118ـ119، چاپ محمد محییالدین عبدالحمید، قاهره، (چاپ افست) بیروت.
آمده، در بر دارنده حکایتی است از زبان تمیمالداری که برای پیامبر اسلام نقل کرده است.
بنا بر این حدیث، رسولاکرم حکایت مذکور را بالای منبر برای مردم بازگفته و آن را مؤید سخن خود درباره دجّال شمرده است.
[7] مسلمبن حجاج، صحیح مسلم، ج 8، ص 205، چاپ محمدفؤاد عبدالباقی، بیروت.
حکایت تمیم
حکایت تمیم بدین قرار است که وی با گروهی سوار کشتی میشود، آنان در راه گرفتار طوفان میشوند سپس به جزیرهای میروند و در آنجا با جانوری که خود را جسّاسه معرفی میکند روبرو میگردند.
جسّاسه از این گروه میخواهد به محلی در آن جزیره بروند که دجّال در آنجا محبوس است و مشتاق شنیدن خبرهایی از آنهاست.
دجّال از این گروه پرسشهایی میکند و در پایان وعده میدهد که به زودی اذن خروج مییابد و بر همه جا، به جز مکه و مدینه ، سیطره مییابد.
[8] ابنحنبل، مسندالامام احمدبن حنبل، ج 6، ص417ـ 418، بیروت: دارصادر.
[9] مسلمبن حجاج، صحیح مسلم، ج 8، ص 204ـ 205، چاپ محمدفؤاد عبدالباقی، بیروت.
[10] ابن ماجه، سنن ابنماجه، ج 2، ص 1354ـ 1355، استانبول 1401/1981.
[11] سلیمانبن اشعث ابوداوود، سنن ابیداود، ج 4، ص 119ـ120 که در روایتی مسیح علیهالسلام را در آنجا محبوس دانسته است، چاپ محمد محییالدین عبدالحمید، قاهره، (چاپ افست) بیروت.
نقلی دیگر از این ماجرا
در نقلی دیگر،
[12] محمدبن ابیطالب دمشقی، من کتاب نخبه الدهر فی عجائب البرّ و البحر، ج1، ص164ـ 165، چاپ عبدالرزاق اصفر، دمشق 1983.
آشنایی تمیم با دجّال و جسّاسه بدین صورت بوده است که جنیان تمیم را میربایند و به سرزمینهای دور میبرند.
وی در این گشت و گذار به جزیره دجّال و جسّاسه میرسد و در آنجا از چگونگی رستاخیز و پیدایش آن و نیز ظهور دجّال آگاه میگردد.
بنا به ر وایت مسلمبن حجاج ،
[13] مسلمبن حجاج، صحیح مسلم، ج 8، ص 204ـ 205، چاپ محمدفؤاد عبدالباقی، بیروت.
پیامبر در پایان نقل حکایت به مردم دلگرمیمیدهد که دجّال به شهر مدینه وارد نمیشود.
[14] ابن ماجه، سنن ابنماجه، ج 2، ص 1354ـ 1355، استانبول 1401/1981.
اوصاف این جانور
صورتهای مختلف حدیث مربوط به جسّاسه، بازگو کننده ماجرای مذکور است و در آنها جسّاسه جانوری بسیار پر مو توصیف شده که جنسیتش را نمیتوان تشخیص داد
[15] ابنحنبل، مسندالامام احمدبن حنبل، ج 6، ص 374ـ376، بیروت: دارصادر.
[16] سلیمانبن احمد طبرانی، المعجمالکبیر، ج 2، ص 55، چاپ حمدی عبدالمجید سلفی، چاپ افست بیروت 1404.
اما، در برخی منابع
[17] ابن ماجه، سنن ابنماجه، ج 2، ص 1355، استانبول 1401/1981.
[18] سلیمانبن اشعث ابوداوود، سنن ابیداود، ج 4، ص 118، چاپ محمد محییالدین عبدالحمید، قاهره، (چاپ افست) بیروت.
[19] سلیمانبن اشعث ابوداوود، سنن ابیداود، ج 4، ص 120، چاپ محمد محییالدین عبدالحمید، قاهره، (چاپ افست) بیروت.
جسّاسه جانوری مادّه معرفی شده است.
علت این نامگذاری
این موجود را از آن رو جسّاسه خواندهاند که خبرها را برای دجال تجسس میکرده و به او میرسانده است.
[20] محمدبن احمد ازهری، تهذیب اللغه، ، ج 10، ص 448 ، ذیل «جس»، چاپ علی حسن هلالی، قاهره.
[21] یحییبن شرف نووی، صحیح مسلم بشرحالنووی، ج 18، ص 78، بیروت 1407/1987.
[22] محمدبن عبدالهادی سندی، شرح سنن ابنماجه القزوینی، ج 2، ص 507، بیروت: دارالجیل.
جزیره پاورپوینت جساسه در دریای قلزم
متأثر از این حدیث، در برخی منابع جغرافیایی از جزیره دجّال یا جسّاسه در دریای قلزم یاد شده است.
[23] زکریابن محمد قزوینی، آثارالبلاد و اخبارالعباد، ج1، ص 178، بیروت 1404/1984.
[24] زکریابن محمد قزوینی، عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات، ج1، ص 89، قاهره 1390/1970، چاپ افست قم 1364 .
[25] محمدبن ابیطالب دمشقی، من کتاب نخبه الدهر فی عجائب البرّ و البحر، ج1، ص164ـ 165، چاپ عبدالرزاق اصفر، دمشق 1983.
نظر لغت شناسان
دمیری نیز در حیاه الحیوان
[26] محمدبن موسی دمیری، حیاه الحیوان الکبری، ج 1، ص 277، قاهره 1390/1970، چاپ افست قم 1364 ش.
جسّاسه را از حیوانات واقعی شمرده اما جاحظ (متوفی 255)، که معاصر مسلمبن حجاج (متوفی 261) و احمدبن حنبل (متوفی 241) بوده، در کتابالحیوان خود از جسّاسه یادی نکرده است.
شاید در نظر جاحظ، این حدیث همانند حکایات دریانوردان بوده، زیرا وی حکایت دریانوردان را معتبر نمیدانسته و آنان را کسانی معرفی میکرده که در نقل امری که برایشان شگفتانگیز است، غلو میکنند.
[27] عمروبن بحر جاحظ، کتابالحیوان، ج 6، ص 16، چاپ عبدالسلام محمدهارون، مصر) 1385ـ1389/ 1965ـ1969 (چاپ افست بیروت 1388/1969.
همچنین، برخی لغتشناسان، تحت تأثیر این حدیث، جسّاسه را جانوری در برخی جزایر دانستهاند.
[28] کتاب العین، ذیل «جسس»، چاپ مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، قم 1409.
[29] محمدبن احمد ازهری، تهذیب اللغه، ذیل «جسس» ، چاپ علی حسن هلالی، قاهره.
[30] ابنمنظور، لسان العرب، ذیل «جسس»،.
[31] محمدبن محمدمرتضی زبیدی، تاجالعروس من جواهرالقاموس ، ج 15، ، ذیل «جسس» ،چاپ ابراهیم ترزی و دیگران، كویت 1395/ 1975، چاپ افست بیروت
نظر دانشمندان
با اینکه گروهی از دانشمندان متأخر اهل سنّت حدیث جسّاسه را نپذیرفتهاند،
[32] محمود ابوریه، اضواء علیالسنه المحمدیه، ج1، ص 183ـ184، او، دفاع عنالحدیث، مصر 1383/1963.
برخی
[33] یحییبن شرف نووی، صحیح مسلم بشرحالنووی، ج 18، ص 81، بیروت 1407/1987.
[34] محمدحسین ذهبی، الاسرائیلیات فیالتفسیر و الحدیث، ج1، ص 93، دمشق 1405/1985.
[35] محمد عزه دروزه، التّفسیرالحدیث: ترتیب السّور حسبالنزول، ج 3، ص 303، بیروت 1421/ 2000.
این حدیث را بهرغم مطالب غریب و شگفتی که دارد تصدیق کرده و ذکر چنین اخباری را در قرآن و احادیث صحیح نبوی، برای ایجاد رعب در کفار و منکران قیامت تلقی کردهاند و بنا بر آنکه رسولاکرم این حدیث را از تمیم نقل کرده است آن را از مناقب تمیم شمردهاند.
در عین حال، این حدیث از دید روایی و درایی پذیرفتنی نیست.
بررسی روایت
از دید روایی، افزون بر اضطراب و شاذ بودن آن، در دو سلسله سند این حدیث، مُجالِدبن سعید و عبداللهبن بُرَیدَه آمدهاند که دانشمندان و رجال اهلسنّت آنها را جرح کردهاند.
[36] ابنحبّان، کتاب المجروحین منالمحدثین و الضعفاء و المتروکین ، ج 3، ص 10، پانویس 2 ، چاپ محمود ابراهیم زید، بیروت 1413/1992.
[37] محمدهادی معرفت، تفسیر و مفسران، ج 2، ص 90ـ91، قم 1379ـ1380 ش.
[38] محمدتقی دیاری بیدگلی، پژوهشی در باب اسرائیلیات در تفاسیر قرآن، ج1، ص 132، تهران 1379 ش.
از دید درایی نیز افزون بر مطالب غریب، این حدیث با گزارش قرآن از شخصیت والای پیامبر اکرم کاملاً مخالفت دارد (آیه 113 سوره نساء که در آن حضرت محمد مشمول فضل و رحمت خدا و دارای علم وهْبیالاهی معرفی شده است).
[39] نساء/سوره4، آیه113.
بنابراین، در باره دجّال هیچ وجهی برای مراجعه به روایت منسوب به تمیمالداری وجود ندارد.
[40] جعفر سبحانی، الحدیث النبوی بینالروایه و الدرایه، ج1، ص 191ـ192، قم 1419.
جعلی حدیث جساس
بنا بر گزارشها،
[41] ابنحجر عسقلانی، کتابالاصابه فی تمییز الصحابه، ج 1، ص 184، مصر 1328، چاپ افست بیروت.
[42] علی کورانی، تدوینالقرآن، ج1، ص 444ـ447، قم، دارالقرآن الکریم.
[43] علی کورانی، تدوینالقرآن، ج1، ص 450، قم، دارالقرآن الکریم.
[44] جعفر مرتضی عاملی، الصحیح من سیره النبی الاعظم صلیاللّه علیه و آله و سلم، ج 1، ص 121ـ 138، قم 1403.
[45] محمدحسین ذهبی، الاسرائیلیات فیالتفسیر و الحدیث، ج1، ص 91، دمشق 1405/1985.
میتوان گفت که این حدیث پس از رحلت رسولاکرم ساخته شده است، به ویژه آنکه تمیم در روزگار خلیفه دوم اجازه رسمی یافت تا در مسجد ، قصه بگوید.
او را نخستین کسی دانستهاند که داستانهای دینی را وارد عالَم اسلام کرد.
با این که از او چندان چیزی نقل نشده تا بتوان چگونگی داستانپردازیاش را دریافت، اما با توجه به باقیماندن صبغه مسیحیت در شخصیت وی بعید نیست که در داستانهای خود، آموزههای مسیحی پیشین خویش را با آموزههای اسلامی تطبیق میداده و آنها را به هم میآمیخته است.
داستان گویی شیوه مبلغان یهودی و مسیحی
این چنین داستانهایی که در آن حکایات عجیب و گاه از زبان حیوانات نقل شده، شیوه ادبی مبلّغان یهودی ـ مسیحی بوده که از وهم و خیال نیز بری نبوده است.
[46] جوادعلی، المُفَصَّل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ج 8، ص 378ـ 379، بغداد 1413/1993.
[47] احمد امین، فجرالاسلام: یبحث عنالحیاه العقلیه فی صدر الاسلام الی آخرالدوله الامویه، ج1، ص 187ـ 188، قاهره 1370/1950.
[48] علی کورانی، تدوینالقرآن، ج1، ص 448، قم، دارالقرآن الکریم.
[49] علی کورانی، تدوینالقرآن، ج1، ص 450، قم، دارالقرآن الکریم.
دلیل دیگر پذیرشآسان این گونه روایات
دلیل دیگر پذیرش آسان اینگونه سخنان، جُستن راهی برای فهم مبهمات و داستانهای قرآن بوده است، زیرا بسیاری از پرسشهای صحابه درباره برخی اشارههای قرآنی، پس از وفات حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم بیپاسخ مانده بود و در این میان سخنان یهودی ـ مسیحی، میتوانست پاسخی به این پرسشها باشد و خلا را پرکند.
[50] عبدا
چرا پاورپوینت جساسه بهترین انتخاب برای ارائههای شماست؟
در دنیای رقابتی امروز، ارائهای جذاب و حرفهای میتواند تأثیر بزرگی در جلب توجه مخاطبان داشته باشد. فایل پاورپوینت جساسه با طراحی منظم، زیبا و استاندارد به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شیوهای خیرهکننده و اثرگذار ارائه دهید. این فایل با جزئیات دقیق و ساختار حرفهای، ابزاری مطمئن برای موفقیت در ارائههای شماست.
ویژگیهای برتر فایل پاورپوینت جساسه:
- طراحی بینقص و خلاقانه: تمام جزئیات پاورپوینت جساسه با دقت طراحی شدهاند تا نیازهای ارائههای تخصصی شما را برآورده کند.
- ساختاری ساده و منظم: محتوا در پاورپوینت جساسه به گونهای سازماندهی شده که بهراحتی خوانده شود و مفاهیم به صورت شفاف انتقال یابد.
- جلوههای بصری منحصربهفرد: استفاده از رنگهای هماهنگ و گرافیکهای حرفهای، فایل پاورپوینت جساسه را از سایر فایلها متمایز میکند.
- کاربرد گسترده: پاورپوینت جساسه برای جلسات کاری، پروژههای علمی و حتی تدریس بسیار مناسب است.
- امکان ویرایش آسان: پاورپوینت جساسه به شما اجازه میدهد تغییرات دلخواه خود را با سرعت و سهولت اعمال کنید.
چطور با پاورپوینت جساسه بهترین نتیجه را کسب کنید؟
برای داشتن یک ارائه حرفهای و بدون نقص، کافی است پاورپوینت جساسه را دانلود کرده و به کار ببرید. این فایل آماده به شما امکان میدهد که تنها با چند کلیک ساده، اسلایدها را مطابق نیاز خود تغییر دهید و از طراحی حرفهای آن بهرهمند شوید.
انتخابی عالی برای همه کاربران:
فرقی نمیکند که دانشجو، مدرس یا متخصص باشید؛ پاورپوینت جساسه به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شکلی ساده و حرفهای ارائه دهید. با صرفهجویی در زمان، کیفیت ارائه شما ارتقا مییابد و مخاطبان تحت تأثیر قرار میگیرند.
چرا به ما اعتماد کنید؟
پاورپوینت جساسه با توجه به نیازهای واقعی کاربران طراحی شده است. تیم ما با بررسی بازخوردها محصولی ارائه کرده که از نظر محتوا و طراحی بینقص است. ما تضمین میکنیم که فایل پاورپوینت جساسه شما را ناامید نخواهد کرد و در صورت نیاز، پشتیبانی کامل ارائه میدهیم.
همین حالا فایل پاورپوینت جساسه را دانلود کنید:
اگر به دنبال ارائهای متمایز، حرفهای و تأثیرگذار هستید، پاورپوینت جساسه همان چیزی است که نیاز دارید. فرصت را از دست ندهید و همین حالا آن را دریافت کنید تا یک تجربه خاص و فراموشنشدنی داشته باشید.
شماره پشتیبانی برای ارسال اس ام اس : 09054791747