ارائهی پاورپوینت نجمالدين کبري – تجربهای خاص و متمایز!
پاورپوینتی حرفهای و متفاوت:
فایل پاورپوینت نجمالدين کبري شامل 120 اسلاید جذاب و کاملاً استاندارد است که برای چاپ یا ارائه در PowerPoint آماده شدهاند.
ویژگیهای برجسته فایل پاورپوینت نجمالدين کبري:
- طراحی خلاقانه و حرفهای: فایل پاورپوینت نجمالدين کبري به شما این امکان را میدهد که مخاطبان خود را با یک طراحی خیرهکننده جذب کرده و پیام خود را به بهترین شکل انتقال دهید.
- سادگی در استفاده: اسلایدهای پاورپوینت نجمالدين کبري به گونهای طراحی شدهاند که استفاده از آنها بسیار آسان باشد و نیاز به تنظیمات اضافی نداشته باشید.
- آماده برای ارائه: تمامی اسلایدهای پاورپوینت نجمالدين کبري با کیفیت بالا و بدون نیاز به ویرایش، آماده استفاده هستند.
کیفیت تضمینشده با دقت بالا:
فایل پاورپوینت نجمالدين کبري با رعایت بالاترین استانداردهای طراحی تولید شده است. بدون نقص یا بهمریختگی، تمامی اسلایدها آماده برای یک ارائه بینقص و حرفهای هستند.
نکته مهم:
هرگونه تفاوت احتمالی در توضیحات ممکن است به دلیل نسخههای غیررسمی باشد. نسخه اصلی پاورپوینت نجمالدين کبري با دقت و حرفهای تنظیم شده است.
همین حالا فایل پاورپوینت نجمالدين کبري را دانلود کنید و ارائهای حرفهای و تأثیرگذار داشته باشید!
بخشی از متن پاورپوینت نجمالدين کبري :
پاورپوینت نجمالدين کبري
مولانا ابو عبداللّه احمد بن عمر بن محمد بن عبداللّه خیوقی خوارزمی کنیه ابوالجناب و ملقب به نجمالدین و طامهالکبری و مشهور به شیخ ولیتراش از صوفیان ایرانی و از درخشانترین چهرههای عرفان اسلامی شیعی سدههای دوازدهم و سیزدهم میلادی و ششم و هفتم هجری قمری است.
فهرست مندرجات
1 – زادگاه و تحصیلات
2 – تلمذ در حضور بزرگان
2.1 – در محضر ابومنصور
2.2 – در محضر بابا فرج
2.3 – در محضر شیخالوری
2.4 – عزیمت به مصر
3 – استادان نجمالدین
4 – پیران نجمالدین
5 – خرقه ارشاد نجمالدین
5.1 – نظر مشایخ طریقت درباره خرقه ارشاد نجمالدین
6 – مشایخ خرقه تبرک نجمالدین
7 – مشایخ صحبت و علم طریقت
8 – مشایخ ذکر نجمالدین
9 – شاگردان
10 – اجازات نجمالدین
10.1 – ترجمه فرمان رضیالدین علیلالا
10.2 – فرمان بهمولانا باخرزی
10.3 – فرمان بهمولانا حموی
11 – لقب و کنیه نجمالدین
11.1 – ابوالجناب
11.2 – ابوحارث
11.3 – نجمالدین
11.4 – نجم کبری
11.5 – شیخ ولی تراش
11.6 – شیخ جهان
11.7 – شیخ کبیر
11.8 – شیخ کبری
11.9 – شیخ عالم
12 – ملاقات فخرالدین رازی با نجمالدین
12.1 – ورود فخرالدین به هرات
12.2 – دیدار دو مرشد
12.3 – خبر از مرگ فخررازی
13 – انتساب مشایخ به نجمالدین
14 – شهادت شیخ نجمالدین
15 – آثار شیخ نجمالدین
16 – پانویس
17 – منبع
زادگاه و تحصیلات
خوارزمی در سال 540 هجری قمری در یکی از اصیلترین طوایف خیوه که دارای عنوان علمی و اجتماعی بودند دیده به دنیا گشود. ایام طفولیت را در دامن مادری عارفه گذرانید و پس از دوران کودکی علمآموزی را از حوزه علمی زادگاهش آغاز نمود. در همان ایام درد طلب دامنگیرش شد. به تهذیب و تزکیه نفس به شیوه عارفان نزد پدر بزرگوارش که از اجله مشایخ عارف نامی شیخ ابویعقوب یوسف همدانی بود پرداخت.
با گذشت زمانی کوتاه شخصیت علمی او در همان ایام جوانی مورد توجه خاص اساتید حوزه علمی خوارزم قرار گرفت به اصلاح دید پدر و استادان خویش به سیر و سیاحت پرداخت. اتفاقا به مصر رسید. پس از مدتی اقامت و تدریس سعادت رفیق شفیق او گشت به صحبت شیخالشیوخ روزبهان وزان مصری (ایشان با روزبهان بقلی شیرازی فرق دارند.) که از اجله خلفای عارف نامی شیخ ابونجیب عبدالقاهر سهروردی بود رسید که درباره آن بزرگوار، میفرماید:
«اکثر اوقات مستغرق تجلی حق و حیران مشاهده جمال مطلق بود. چون به صحبت او رسیدم به ریاضت اشتغال نمودم و مدتی در خلوت بودم تا ابواب فتوحات غیبی بر من گشادن گرفت و سعادت انس با عالم قدس دست داد
[1] خوارزمی، حسین بن حسین، جواهرالاسرار، ج1 ص114.
[2] شیرازی، محمدمعصوم، طرایقالحقائق، ج2، ص104- 105.
و خلوات متعاقب به سر بردم تا آتش قدس مستور که: من عرف اللّه کل لسانه (از مولیالموالی علی امیرالمؤمنین وارد است من عرف اللّه سبحانه کل لسانه) عبارت از آن است و کشف مشهور که: من عرف اللّه طال لسانه اشارت بدان است حاصل شد
[3] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج2، ص322.
حالات من در نظر شیخ پسندیده آمد و مرا به فرزندی قبول کرد و سرپوشیده خویش به من داد و مرا از آن دختر دو پسر حاصل شد.
[4] خوارزمی، حسین بن حسین، جواهرالاسرار، ج1، ص114.
[5] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج2، ص322.
[6] شیرازی، محمدمعصوم، طرایقالحقائق، ج2، ص105.
تلمذ در حضور بزرگان
نجمالدین از محضر چهار تن از بزرگان تلمذ کرده است.
در محضر ابومنصور
در مصر اقامت داشت تا اینکه مطلع میشود در تبریز ابومنصور محمد بن اسعد بن حفده عطاری طوسی شاگرد برجسته حسین بن مسعود فراء بغوی ملقب به محییالسنه (متوفی 510 یا 516) که از اعاظم محدثین میباشد به درس و بحث پیرامون مسائل حدیثشناسی اشتغال دارد.
خود میفرماید: چون چنین شنیدم مرا رغبت صحبت ایشان شد و خواستم تا کتاب شرح السنه را در خدمت ایشان خوانم. از شیخ روزبهان اجازت خواستم به تبریز رفتم و در خانقاه زاهدیه در سر- میدان عتیق فرود آمدم.
[7] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج2، ص323.
[8] خوارزمی، حسین بن حسین، جواهرالاسرار، ج1، ص114.
در محضر بابا فرج
شیخ در حوزه علمی ابومنصور تلمذ نمود. مباحثه کتاب شرح السنه به اتمام میرسید، روزی در حوزه ابو منصور در حالی که با جمعی از ائمه و مشایخ تبریز به بحث سرگرم بودند، ناگاه شیخ و اصل بابا فرج تبریزی که از اکابر مشایخ طریقت و اولیاء اخفیا بود وارد مجلس درس شد. با ورود آن بزرگوار به حوزه درس و بحث ابومنصور، نجمالدین مجذوب او میشود به حدی که ادامه مباحثه برایش غیرممکن میگردد، بابا فرج نیز نظری به او افکنده در حالی که تبسمی به لب داشت مجلس را ترک میکند. نجمالدین میفرماید: به کلی از دست رفتم و از استاد خود امام پرسیدم که این درویش چه کسی است؟ امام گفت: او از مجذوبان است و بابا فرج نام دارد.
[9] خوارزمی، حسین بن حسین، جواهرالاسرار، ج1، ص114.
نجمالدین آن شب را با یاد و خیال بابا فرج به سر میبرد که چگونه بابا فرج با یک نگاه آتش به جانش افکنده است، صبح چون روزهای گذشته به نزد استاد میرود، اینبار نه برای تلمذ و فراگیری بلکه از صیادی که او را صید نموده سخن به دل دارد.
از او که با نگاه و تبسمی دلش را ربوده است. نجمالدین میرود تا شاید گره این مشکل به دست محدث بزرگ گشاده شود. ابومنصور را میگوید: ای شیخ، بابا فرج ما را صید کرده است و به سلسله شوق قید کرده لطف فرمائید تا در خدمت برویم و او را بیابیم باشد که از بابا فرج، فرجی حاصل شود.
[10] خوارزمی، حسین بن حسین، جواهرالاسرار، ج1، ص114.
[11] شیرازی، محمدمعصوم، طرایقالحقائق، ج2، ص105.
[12] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج1، ص376.
[13] جامی، عبدالرحمان، جامی، عبدالرحمان، نفحاتالانس، ص420.
ابومنصور پیشنهاد برجستهترین شخصیت حوزه علمی خویش را پذیرفته با جمعی از اکابر ائمه و مشایخ حدیث که در حوزهاش تلمذ مینمودند عازم خانقاه بابا فرج میشوند. اجازه تشرف به وسیله بابا شاذان خادم خانقاه بدینصورت داده شد: اگر آنچنان که به درگاه خدای میروند توانند پیش من آمدن.
نجمالدین که مست فیض نظر او بود کلام اسرارآمیز بابا فرج را درک نموده دستار از سر نهاد به غیر ازار (یعنی شلوار) هر چه پوشیده بود بیرون آورد، دست بر سینه نهاده شرف حضور یافت، بعد از مراقبهای کوتاه حال بر بابا فرج متغیر گشت. عظمتی در صورت او پدید آمد و چون قرص آفتاب روشن و متلالی گشته دوتائی که به تن داشت منشق شده بعد از لحظهای آن جامه را که از عظمت غلبات شوق ذات و صدمات تجلیات منشق شده بود بر نجمالدین پوشانید و خطابش فرمود: تو را وقت خواندن نیست که تو سر دفتر جهان خواهی شد.
[14] خوارزمی، حسین بن حسین، جواهرالاسرار، ج1، ص115.
[15] شیرازی، محمدمعصوم، طرایقالحقائق، ج1، ص105.
نجمالدین می فرماید: از برکت انفاس بابا، من در وجود خویش حال: یَوْمَ تُبَدَّلُ الْاَرْضُ غَیْرَ الْاَرْضِ
[16] ابراهیم/سوره14، آیه48.
.
و سر: وَ اَشْرَقَتِ الْاَرْضُ بِنُورِ رَبِّها
[17] زمر/سوره39، آیه69.
را معاینه دیدم و لمعات بروق صفات در دل و جان یافتم و بوی عطر عنایت به مشام سر من رسید و خطاب مستطاب: ادن منی به سمع قابلیت من آمد.
[18] خوارزمی، حسین بن حسین، جواهرالاسرار، ج1، ص116.
نجمالدین به اشارت بابا فرج دلش از نقوش پاک شد و دوات و قلم از دست بینداخته به خلوت نشست، دل را آئینه فتوحات غیبی یافت، پس از اعتکاف کوتاهی در خانقاه بابا فرج به طلب کامل مکملی از تبریز خارج شد، نسیم عنایت الهی وزیدن گرفت. به راهنمائی سعادت سرمدی در بدلیس دست ارادت به نورالوری شیخ عمار یاسر بدلیسی که از اعاظم مشایخ و اکابر اولیاء بود داد. و به ریاضات و مجاهدات اشتغال ورزید. از برکات انفاس و توجهات آن بزرگوار بر اسرار مکاشفات و مشاهدات اطلاع یافت. خود میفرماید: از حال به محول الاحوال پرداختم.
[19] خوارزمی، حسین بن حسین، جواهرالاسرار، ج1، ص117.
از بدلیس نیز با اجازه پیر تربیت و صحبت (با پیر خرقه ارشاد و خلافت فرق دارد.)
خویش (چنانکه حافظ حسین کربلائی در
[20] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج2، ص323.
روضاتالجنان و جناتالجنان مینویسد، در سلسله شریفه کبرویه پیر تربیت و صحبت شیخ نجمالدین احمد کبری شیخ عمار یاسر بدلیسی را دانسته و شمردهاند.) نورالوری عمار یاسر بدلیسی و اشارت آن بزرگوار عازم خوزستان میگردد تا به خدمت قطبالاولیاء شیخ اسماعیل قصری برسد.
[21] خوارزمی، حسین بن حسین، جواهرالاسرار، ج1، ص117.
در محضر شیخالوری
نجمالدین در حالی که مریضی سختی داشت وارد دزفول میشود او را به خانقاه شیخالوری اسماعیل قصری راهنمائی کردند که خود میفرماید: در آن لحظه که خدمت شیخ اسماعیل رسیدم او را بر سر منبر یافتم. جامه چرکینی پوشیده اما سخنهای بلند میگفت.
در خاطر من گذشت که چنین صوفی دریغ است جامه چرکین پوشد، در حال خاطر من بروی ظاهر گشت و به فراست دانست و گفت: ای طالب مطلوب این جامه اگرچه چرکین است اما نمازی است، سخن او، بهغایت در من اثر کرد و صید او شدم، مدتی در ظل تربیتش بودم خرقه ارادت و تربیت از او پوشیدم و جرعه تمام از جام کلامش نوشیدم. پس مرا رخصت فرمود که کارت تمام شد وقت آنست که بر سر اهل و عیال روی و ایشان را از مصر به طرف وطن مالوف خود به خوارزم بری و آنجا بر سر سجادهنشینی و جهانیان را بهطریق ارشاد حق رسانی.
[22] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج2، ص323.
عزیمت به مصر
نجمالدین کامل مکملی که از سینه سینای عارفان، کامل زمان و اولیاء و اصل دوران دم مسیحا یافته بود و از ساغر قلبشان جام شراب مردافکن نوشیده بود بنا بر امر پیر و مراد خویش شیخالوری اسماعیل قصری عازم مصر شد. خود میفرماید: از آنجا- دزفول- عزم مصر کردم. چون رسیدم شیخ روزبهان پیر و ضعیف گشته بود. مرا بهنواخت و گفت: نجمالدین ما عصفوری برفت و شاهبازی باز آمد.
[23] خوارزمی، حسین بن حسین، جواهرالاسرار، ج1، ص117.
مدتی را به دید و بازدید با مقامات علمی شریعت و شیوخ طریقت مصر اشتغال داشت. سپس در سن 35 سالگی به سال 575 هجری قمری عازم زادگاهش گردید. با ورود به خیوه- جرجانیه امروزه- پس از مستقر شدن و دید و بازدید در خانقاهی به تدریس علوم اسلامی پرداخت. حوزه درسش چنان مورد استقبال طلاب علوم و معارف اسلامی واقع شد که در اندک زمانی آوازه آن به مراکز علمی آن روز رسید، شخصیتهای علمی برای دیدار این استاد تازهنفس- عازم خوارزم میشدند و چون دیگر تلامذه در آن حوزه علمی تلمذ نموده استفاده میکردند شیخ نجمالدین در کنار تدریس علوم اسلامی به تربیت طالبان راه و شیفتگان قرب اللّه پرداخت و عاشقان سیر و سلوک از گوشه و کنار بلاد اسلامی عازم خوارزم میشدند تا هستی خویش را به آتش عشق او بسوزانند، شیخ طالبان را تحت تعلیم و تربیت قرار داده تا آتش به جانها افکنند، سوختگان وادی عشق که حلقه ارادتش را بگوش میکشیدند و طبق سنت مشایخ طریقت به ریاضات و مجاهدات میپرداختند در اندک زمانی کار سلوکشان به اتمام رسیده عازم بلاد اسلامی میشدند تا به تربیت طالبان و ارشاد قابلان همت نمایند.
استادان نجمالدین
نجمالدین از روزی که خوارزم وطن و زادگاهش را ترک نمود، بهترین و عزیزترین ایام عمرش را در بیابانها، درهها، کوهها، به جستجو گذرانید، هرجا آوازهای از مردی دانشمند بلند عازم آن دیار میشد و از محضر او استفاده مینمود. بهمین جهت پاورپوینت نجمالدين کبري فقط عارفی از خویش رسته و به مولا پیوسته نبود بلکه مفسری عظیمالشان، حدیثشناسی زبردست، هیئتشناسی متبحر، محققی عالیقدر، حکیم و فیلسوفی عالیمقام، لغتشناسی بینظیر، رجالشناسی عالیرتبه بشمار میرفت. زیرا در شهرها استادان زیادی را در تمامی علوم اسلامی درک نموده تا آنجا که امکان داشت از حضورشان استفاده علمی میکرد.
در بررسی و پژوهشی که در این زمینه داشتیم با نام چند تن از استادان پاورپوینت نجمالدين کبري در علوم مختلف اسلامی برخورد نمودیم که فهرستوار به آنها اشاره میکنیم:
1- شیخ حسن جامی
2- شیخ ابراهیم
3- شیخ اسماعیل حلبی
4- شیخ اسماعیل کوفی
5- شیخ اسماعیل رومی
6- شیخ اسماعیل بغدادی
[24] یوگنی ادواردوویچ برتلس، تصوف و ادبیات تصوف، ص442.
7- ابوالمعالی عبدالمنعم نیشابوری
[25] سبکی، عبدالوهاب، طبقاتالشافعیه، ج5، ص11.
8- ابوالعلاء حسن بن احمد همدانی،
[26] خوانساری، محمدباقر، روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات، ج1، ص82.
9- ابوطاهر احمد اصفهانی،
[27] ابن عماد، عبدالحی، شذرات الذهب، ج2، ص355.
10- محمد بن اسعد عطاری،
[28] دهخدا، علیاکبر، لغتنامه دهخدا، ج1، ص393.
11- امام ابوجعفر حفده،
[29] سبکی، عبدالوهاب، طبقاتالشافعیه، ج5، ص114.
12- امام ابونصر حفده
[30] مرتضیپور، اكبر، عارفان و صوفیان، ص48.
پیران نجمالدین
پاورپوینت نجمالدين کبري ابر مرد تاریخ عرفان از درخشانترین چهرههای عرفان اسلامی شیعی سدههای دوازدهم و سیزدهم میلادی و ششم و هفتم هجری قمری است. نجمالدین در طی مراحل سلوک بسیاری از بزرگان عرفا و مشایخ زمان خویش را درک نموده نزد هر یک از آن شخصیتهای علم و فضیلت استفادههای سرشاری برده است و بعد آموزگار یک سلسله کامل از اندیشمندان، دانشمندان، مستفیضان از فیوضات قرآن کریم، فقهشناسان، حدیثشناسان، فیلسوفان، حکیمان و شاعران گردید.
نجمالدین پس از بهرهمند شدن از استادان و پیران خود کانونی از حقایق عالیه و دقایق لطیف عرفان اسلامی بود که از آن رشتههائی به سوی همه گوشه و کنار جهان اسلام کشیده شده بود، او در راه تکامل مراتب معنوی به حضور مشایخ زمان خویش رسیده از آنان استفاده برد تا کاملی مکمل گردید و از کسانی که بهره معنوی برده است در آثار و اجازات خود چنین نام میبرد.
1- شیخ روزبهان وزان مصری 2- بابا فرج تبریزی 3- عمار یاسر بدلیسی 4- کهفالدین شیخالوری اسماعیل قصری
[31] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج2، ص322.
5- قاضی ابن العصرون دمشقی
[32] سلسله الاولیاء سید محمد نوربخش درج در جشننامه هانری کربن، ص28.
امام ابیمحمد محمود بن محمد بن عباس خوارزمی و شیخالشیوخ عبدالرحیم و عثمان قواس والیالسعاده و مودد ذهبی در بغداد و محمد اسکوئی در مرند و امام ابیالعلا حافظ و برهان عبداللطیف صوفی و شمسالائمه دیلمی و قطبالدین نیشابوری و حیدر قزوینی و امام حافظ ابیطاهر سلفی صوفی در اسکندریه و محمد واحد کلهم در تبریز(اجازه سیفالدین باخرزی درج در دو رساله عرفانی از پاورپوینت نجمالدين کبري
[33] پاورپوینت نجمالدين کبري، احمد بن عمر، دو رساله عرفانی، ص252.
) استفادهها نمود لکن مشهور چنین است که او شاگرد چهار استاد برجسته تاریخ عرفان بوده چنانکه خود در این زمینه می فرماید: گشایش بخشایش مرا از خدمت چهار کس بود.
اول: شیخ روزبهان وزان مصری (با روزبهان بقلی شیرازی فرق دارد ادله بسیار در دو رساله عرفانی از پاورپوینت نجمالدين کبري در
[34] پاورپوینت نجمالدين کبري، احمد بن عمر، دو رساله عرفانی، ص119.
نقل کردهام رجوع شود به آنجا) که اصل وی از کازرون فارس بود و در مصر میبود.
دوم: شیخ بابا فرج تبریزی که از مجذوبان و محبوبان حق بود.
سوم: شیخ عمار یاسر بدلیسی.
چهارم: شیخ اسماعیل قصری قدسالله تعالی ارواحهم.
[35] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج2، ص322.
و در جملاتی کوتاه نحوه بهرهگیری و ارتباط خود را با پیران طریقت خویش بیان داشته فرموده است: «علم طریقت را از روزبهان وزان مصری و عشق را از قاضی امام بن العصرون دمشقی و علم خلوت و عزلت را از شیخ عمار یاسر و خرقه از شیخ اسماعیل قصری.
[36] سلسله الاولیا و سید محمد نوربخش درج در جشن نامههانری کربن، ص28.
خرقه ارشاد نجمالدین
گفتیم شیخ پاورپوینت نجمالدين کبري درباره انتساب خود به مشایخ و پیران بزرگوارش فرموده است که خرقه از دست شیخالوری اسماعیل قصری پوشیدهام و در اجازاتی که جهت فارغالتحصیلان حوزه علمی معنوی خویش مرقوم داشته این خرقه را به عنوان خرقه اصل خود معرفی کرده، مشایخ آن را معنعن به ساحت قدس ولی تابعین مصباح موحدین کمیل بن زیاد نخعی یار شهید و صاحب اسرار علی امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) بیان فرموده است.
پاورپوینت نجمالدين کبري در اجازه رضیالدین علیلالا
[37] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج2، ص306.
سیفالدین باخرزی
[38] خاندان حموئی یزدی، المشیخه، نسخه خطی شماره 2143 کتابخانه مرکزی دانشگاه.
سعدالدین حموی
[39] خاندان حموئی یزدی، المشیخه، نسخه خطی شماره 2143 کتابخانه مرکزی دانشگاه.
مرقوم داشته: خرقه پوشیدم از شیخ و سید خود شیخالوری اسماعیل بن حسن بن عبد اللّه قصری و او خرقه پوشیده است از شیخ محمد بن مانکیل و او از داود بن محمد معروف به خادمالفقراء و او از شیخ ابیالعباس بن ادریس و او از شیخ ابوالقاسم بن رمضان و او از ابییعقوب طبری و او از ابیعبداللّه بن عثمان و او از ابییعقوب نهرجوری و او از ابویعقوب سوسی و او از عبدالواحد بن زید و او در علم شاگرد حسن بصری بود و خرقه پوشیده از کمیل بن زیاد و حسن بصری در علم شاگرد علیابنابیطالب (علیهالسّلام) و کمیل بن زیاد خرقه پوشیده است از علیابنابیطالب (علیهالسّلام) و او از حضرت رسول (صلیاللّهعلیهوآلهوسلم).
نظر مشایخ طریقت درباره خرقه ارشاد نجمالدین
چون این اواخر عدهای از شرح احوالنگاران نسبت به انتساب خرقه ارشاد شیخ پاورپوینت نجمالدين کبري به اشتباه افتادهاند و هر کدام شجرهای را جهت نسبت خرقه اصل او در نوشتههای خود مطرح نمودهاند ناگزیر آرای مشایخ طریقت و تذکرهنویسان و محققان را در این زمینه بیان میداریم که متفقا بر آن عقیدهاند نسبت خرقه ارشاد شیخ پاورپوینت نجمالدين کبري به واسطه شیخالوری کهفالدین اسماعیل قصری به حضرت کمیل بن زیاد نخعی میرسد.
1- شیخ مجدالدین بغدادی از شاگردان پاورپوینت نجمالدين کبري
[40] بغدادی، مجدالدین، تحفهالبرره فی مسائل العشره، نسخه خطی شماره 598 مجلس شورای اسلامی، ص123.
[41] بدخشانی، علی بن ظهیرالدین، جامع السلاسل، ج1 قسم 1 ص73.
[42] جامی، عبدالرحمان، نفحاتالانس، ص560.
2- شیخ سیفالدین باخرزی از شاگردان پاورپوینت نجمالدين کبري
[43] باخرزی، یحیى، سرگذشت سیفالدین باخرزی، ص8.
3- شیخ شهابالدین ابوحفص سهروردی از خلفای نجمالدین- کبری.
[44] کرمانی، محمد بن مبارک، سیرالاولیاء، ص354.
4- شیخ علاءالدوله سمنانی.
[45] سمنانی، احمد بن محمد، تذکره المشایخ در مجموعه سخنرانیها و مقالهها درباره فلسفه و عرفان اسلامی، ص153.
[46] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج1، ص342.
5- شیخ کمالالدین حسین بن حسن خوارزمی.
[47] خوارزمی، حسین بن حسین، جواهرالاسرار و زواهر الانوار، ج1، ص119.
6- سید علی همدانی.
[48] رساله فتوتنامه، شماره 774 کتابخانه مرکزی دانشگاه از ص78 -84.
[49] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج2، ص253.
[50] روزبهاننامه، ص18 مقدمه.
7- سیدمحمد نوربخش.
[51] سلسله الاولیاء درج در جشن نامههانری کربن، ص48.
[52] خوانساری، سیدمحمدباقر، ترجمه روضاتالجنات فی احوالالعلماء و السادات، ج6، ص403 – 404.
8- شیخ اسماعیل لیسی.
[53] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج2، ص97.
9- شیخ ابوالمفاخر یحیی باخرزی.
[54] باخرزی، یحیی، اوراد الاحباب و فصوص الآداب، ص9.
[55] باخرزی، یحیی، اوراد الاحباب و فصوص الآداب، ص27.
10- سیداکبر حسین فرزند و خلیفه سیدمحمد گیسو دراز.
[56] العقائد، چاپ حیدرآباد، ص58.
11- عبدالرحمن جامی.
[57] جامی، عبدالرحمان، نفحاتالانس، ص418.
12- حافظ حسین کربلائی.
[58] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج1، ص380.
[59] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج1، ص575.
13- عبداللّه یافعی.
[60] یافعی، عبدالله، تاریخ مرآه الجنان، ج4، ص40.
14- ابیفلاح عبدالحی بن عماد.
[61] ابن عماد، عبدالحی، شذرات الذهب فی اخبار من ذهب، ج6، ص79.
15- میرسیدمحمدباقر خوانساری اصفهانی.
[62] خوانساری، سیدمحمدباقر، ترجمه روضاتالجنات فی احوالالعلماء و السادات، ج2، ص7.
16- محمد دارا شکوه.
[63] قادری هندی، محمد داراشکوه، سفینهالاولیاء، ص104.
17- شیخ محمد طبسی.
[64] آثار درویش محمد طبسی، ص227.
18- حاج ملاسلطان گنابادی سلطان علیشاه.
[65] طباطبایی، محمدحسین، ولایتنامه، ص241.
19- حاج شیخ عباس قمی.
[66] نجفی، محمدجواد، ترجمه الکنی و الالقاب، ج4، ص294.
20- سیدعبدالحسین خاتونآبادی.
[67] خاتونآبادی، سیدعبدالحسین، وقایع السنین و الاعوام، ص312.
21- شیخ محمدجعفر کبوتر آهنگی مجذوب علیشاه
[68] کبودر آهنگی، محمدجعفر، مرآهالحق، ص130.
22- عبدالعزیز شیر ملک واعظی.
[69] رساله سیر شاه نعمتاللّه ولی در مجموعه شرح احوال شاه نعمتاللّه ولی تصحیح ژان اوبن، ص299.
23- معصوم علیشاه نایبالصدر
[70] شیرازی، محمدمعصوم، طرایق الحقائق، ج2، ص83.
24- ابن محمد حکیم محمد مظفر.
[71] نعمتالله ولی كرمانی، نعمتالله، رضوان المعارف الالهیه، ص21.
25- محمدتقی منصور علیشاه نعمتاللهی.
[72] نوقانی، محمد بن احمد، آداب المسافرین، نسخه خطی شماره 2409 کتابخانه مرکزی دانشگاه، ص196.
26- سیدمحمدکاظم امام.
[73] امام، محمدکاظم، در ماهیت و مظاهر تصوف، ص63.
27- مولوی غلام سرور.
[74] لاهوری، غلام سرور، خزینه الاصفیاء، ج2، ص13.
[75] لاهوری، غلام سرور، خزینه الاصفیاء، ج2، ص351.
28- احمد فال فریدی
[76] تذکره شیخ بهاءالدین ذکریا ملتانی، ص39.
29- یوگنی ادواردویچ برتلس.
[77] یوگنی ادواردوویچ برتلس، تصوف و ادبیات تصوف، ترجمه ایزدی، ص434.
30- علیاکبر دهخدا.
[78] دهخدا، علیاکبر، لغتنامه دهخدا، شماره مسلسل 19، ص2561.
31- محمد قزوینی.
[79] جنید شیرازی، معینالدین، شد الازار، ص317.
32- مؤلف بدخشانی، علی بن ظهیرالدین، جامع السلاسل.
[80] بدخشانی، علی بن ظهیرالدین، جامع السلاسل، ج1، قسم 1، ص102 – 103.
33- محمدامین ریاحی.
[81] رازی، نجمالدین، مرصاد العباد، مقدمه، ص36.
34- احسان استخری.
[82] اصول تصوف، ص200 – 201.
35- اسداللّه خاوری.
[83] خاوری، اسدالله، ذهبیه تصوف علمی آثار ادبی، ج1، ص213.
36- مسعود قاسمی.
[84] نجمالدین كبری، احمد بن عمر، مقدمه آداب الصوفیه، ص14.
37- عبدالرفیع حقیقت.
[85] حقیقت، عبدالرفیع، تاریخ نهضتهای فکری ایرانیان، بخش دوم، ص517.
بههرحال شیخ پاورپوینت نجمالدين کبري کمیلی مشرب میباشند و همانطور که آن بزرگوار در فرمانهای خلفای خویش مرقوم فرمودهاند و مشایخ و محققان و پژوهشگران هم معتقدند خرقه ارشاد و خلافت ایشان بهواسطه شیخالوری اسماعیل قصری به حضرت سیدنا کمیل بن زیاد نخعی صاحب اسرار امیرالمؤمنین میپیوندد.
مشایخ خرقه تبرک نجمالدین
شیوخ طریقت را سنت چنین بوده است به سالکانی که در حوزه معنوی ایشان تلمذ نمودهاند و بر اثر توجه آن شیخ طی مراتب کردهاند لکن هنوز به سر منزل مقصود نرسیدهاند خرقهای که نشانه ارادت سالک باشد به عنوان تبرک به نومرید عنایت میکردند که نشانه به محبت رسیدن و فیض یافتن سالک از خضر راهی است.
و به همین جهت خرقه تبرک را میتوان از چند شیخ طریقت دریافت داشت در حالی که خرقه ارشاد و خلافت را فقط از دست مبارک یک شیخ میتوان پوشید. مشایخی که خرقه تبرک مرحمت میفرمایند در اصطلاح اهل عرفان به پیر صحبت معروف میباشند چنانکه حافظ حسین کربلائی از مشاهیر و اعاظم سلسله علیه عبداللهیه (منسوب به جناب سیدعبداللّه برزشآبادی) میباشد مینویسد: در سلسله شریفه کبرویه پیر تربیت و صحبت شیخ نجمالدین احمد کبری، شیخ عمار یاسر بدلیسی را دانسته و شمردهاند.
[86] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج2، ص323.
که عدهای متاسفانه اشتباها مشایخ صحبت ایشان را مشایخ خرقه ارشاد آن بزرگوار دانستهاند، در حالی که شیخ پاورپوینت نجمالدين کبري خود در فرمان رضیالدین علیلالا و سعدالدین حموی و سیفالدین باخرزی این مسئله را واضح بیان فرمودهاند و خرقهای را که از دست شیخالوری اسماعیل قصری پوشیدهاند آن را خرقه اصل خواندهاند و درباره خرقه تبرک خویش که از پیر صحبت خود نورالوری عمار یاسر بدلیسی دریافت داشته که در اجازه رضیالدین علیلالا و اجازه شیخ سیفالدین باخرزی مرقوم فرموده: و قد لبست خرقه التبرک من الشیخ ابی یاسر عمار بن یاسر بن مطر بن سحاب البدلیسی رحمه. که مشایخ نورالوری عمار یاسر بدلیسی را چنین مرقوم فرموده است. به تحقیق که خرقه تبرک پوشیدم از شیخ ابییاسر عمار بن یاسر بن مطر بن سحاب بدلیسی رحمهاللّه و او پوشیده است از شیخالاسلام ابینجیب بن عبداللّه سهروردی و او از پدر و عم خود وجیهالدین عمر و هر دو از پدرشان محمد بن عمویه بهواسطه دست اخی فرج زنجانی او از احمد بن سیاه او از ممشاد دینوری او از ابوالقاسم جنید او از سری سقطی او از معروف کرخی او از داود طائی او از حبیب عجمی او از حسن بصری او از امیرالمؤمنین امامالمتقین علیبنابیطالب.
[87] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج2، ص308.
[88] خاندان حموئی یزدی، المشیخه، نسخه خطی شماره 2134 کتابخانه مرکزی دانشگاه.
[89] نجمالدین كبری، احمد بن عمر، دو رساله عرفانی، ص250.
مشایخ صحبت و علم طریقت
در طریقت انتساب مریدان را به مشایخ از سه
[90] بدخشانی، علی بن ظهیرالدین، جامع السلاسل، قسم 1، ج1، ص72.
[91] شیرازی، محمدمعصوم، طرایق الحقائق، ج2، ص304.
[92] تذکره شیخ بهاءالدین ذکریا ملتانی، ص99.
[93] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج1، ص250 – 251.
یا دو
[94] سلسله مشایخ صوفیان، نسخه خطی 6/ 3167 کتابخانه مرکزی ص244.
[95] شیرازی، محمدمعصوم، طرایق الحقائق، ج2، ص304.
[96] شیرازی، محمدمعصوم، طرایق الحقائق، ج2، ص308.
[97] مجذوب علیشاه همدانی، محمدجعفر، مراحل السالکین، ص164.
طریق دانستهاند: صحبت، تلقین ذکر، خرقه و گاهی هم این سه نسبت را طالب سالک به شیخ کاملی درست میکند. برای اطلاع بیشتر از این بحث بسیار مهم و حساس که اغلب تذکرهنویسان و شرح احوالنگاران به آن توجهی ننموده مبدا و منشاء اشتباهات زیادی شدهاند میتوانید به مقدمه دو رساله عرفانی از پاورپوینت نجمالدين کبري رجوع کنید.
شیخ نجمالدین در تقسیمبندی که نسبت به انتساب خویش نموده از مشایخی به عنوان مشایخ صحبت و علم طریقت خود یاد کرده است، در اجازهای که جهت شیخ سیفالدین باخرزی نوشته مینویسد: «اما طریق الصحبه و اخذ علم الطریقه … که دلالت دارد این انتساب خود را با نسبت طریقه خرقه ارشاد و خرقه تبرک فرق گذاشته است.
مینویسد: به صحبت روزبهان کبیر فارسی و قاضی امام ابن عصرون دمشقی رسیدم و علم طریقت را از آنان اخذ کردم. نسبت معنوی این دو پیر خویش را چنین عنوان کرده است: روزبهان فارسی کبیر از شیخ ابونجیب عبدالقاهر سهروردی و قاضی امام ابن عصرون دمشقی از شیخ حماد دیاس و او از شیخ ابونجیب سهروردی و سهروردی از ابوحامد غزالی او از ابیبکر نساج او از ابا عثمان مغربی او از ابوعلی کاتب او از ابوعلی رودباری او از ابوالقاسم جنید او از سری سقطی و او از معروف کرخی او از داود طائی او از حبیب عجمی او از حسن بصری عجیب است که درباره نسبت حسن بصری میفرماید نزد او مردم چنین است که حسن بصری خود به صحبت علیبنابیطالب رسیده و اخذ علم طریقت از او کرده از این کلام معلوم میشود برای خودش این نسبت معلوم نشده و به آن اطمینان نداشته است.
[98] خاندان حموئی یزدی، المشیخه، نسخه خطی شماره 2134 کتابخانه مرکزی دانشگاه.
[99] پاورپوینت نجمالدين کبري، احمد بن عمر، دو رساله عرفانی، ص252.
مشایخ ذکر نجمالدین
شیوخ طریقت برای ارتقاء سالک به مقامات عالی معنوی و رفع موانع راه سلوک و توجه مدام داشتن به حضرت ربوبیت، طالبان راه را تلقین ذکر مینمایند و گاهی به شیوخ کامل مکمل که تربیت طالبان و دستگیری عاشقان به آنان تفویض شده است اذکار و اورادی را مرحمت فرموده تا به شیفتگان بیقرار تلقین نمایند، این اذکار و اوراد معنعن به ساحت قدس ولایت حضرت مرتضوی (علیهالسّلام) میرسد که مشایخ آن را شیوخ تلقین ذکر میگویند.
عارف نامی قرن هشتم هجری جناب سیدحیدر آملی شجره تلقین ذکر خویش را به شیخ پاورپوینت نجمالدين کبري میرساند سپس مرقوم میفرماید او از شیخ اسماعیل قصری و او از شیخ محمد بن مانکیل و او از شیخ داود بن محمد خادمالفقراء و او از ابوالعباس بن ادریس و او از ابوالقاسم بن رمضان و او از ابویعقوب طبرسی (ابویعقوب طبری است.) او از ابوعبدالله بن عثمان و او از ابویعقوب نهرجوری و او از ابویعقوب سوسی و او از عبدالواحد بن زید و او از کمیل بن زیاد نخعی که خداوند از او و از همگی راضی باد و او از امیرالمؤمنین علی (علیهالسّلام) و او از رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و او از جبرئیل امین وحی و او از رب العزه سبحانه و تعالی تلقین یافت.
[100] آملی، حیدر بن علی، اسرار الشریعه و اطوار الطریقه و انوار الحقیقه، ص22، مقدمه، بهقلم آقای محمد خواجوی.
شاگردان
شیخ پاورپوینت نجمالدين کبري درخشانترین چهره عرفای سدههای دوازدهم و سیزدهم میلادی، آموزگار یک سلسله کامل از عارفان، مفسران، فقیهان، محدثان، شاعران، فیلسوفان و اندیشمندان جهان اسلام بود حوزه تدریس او سرچشمه حیات معنوی بهشمار میرفت که رشتههائی از آن بسوی همه گوشه و کنار جهان آن روز پیش رفته لبتشنگان معنویت را سیراب مینمود، حوزه آن کانون علم و فضیلت خوارزم را بهصورت بزرگترین حوزه علمی و معنوی جهان آن روز در آمده بود شخصیتهای عالیرتبه علمی و معنوی چون فخرالدین رازیها با تمام تکبر علمی که داشتند ناگزیر به آنجا کشانده میشدند و چون شاگردی در حوزه تدریس شیخ زانو زده با مرگ مبانی علمی خویش طلوع حیات تازه علمی را در خود احساس میکردند و منشاء یک سلسله حوادث مهم تاریخ میشدند. متاسفانه هجوم خانمان برانداز قوم وحشی چنگیز گرانبهاترین میراث بشریت را که آثار بزرگان بشمار میرفت نابود کرده یک نقطه ابهام و نامفهومی در تاریخ بوجود آورد.
مورخ و محقق به آن فراز از تاریخ خونین که میرسد با سکوت عظیم مواجه شده با زحمات طاقتفرسائی بررسی عاشقانه خویش را در دل خون و غارت، آتش و ظلمت و جنایت ادامه میدهد شاید در لابهلای کشتارهای وحشیانه و آتشسوزیهای مهیب گمشده خویش را بیابد، از آن حوزه پرجوش و خروش نیز خاطراتی با زحمت بهدست میآید شاگردانش که استادان تاریخ فردا بودند جز تنی چند چون شیخ رضیالدین علیلالا و شیخ مجدالدین بغدادی و شیخ سیفالدین باخرزی و شیخ سعدالدین حموی و شیخ جمالالدین گیلی عینالزمان و شیخ بهاءالدین محمد ملقب به سلطانالعلماء
[101] مستوفی، حمدالله، تاریخ گزیده، ص789.
بابا کمال جندی و شیخ نجمالدین رازی
[102] خوارزمی، حسین بن حسین، جواهرالاسرار، ج1، ص120.
[103] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج2، ص328.
و شیخ فریدالدین عطار نیشابوری
[104] عطار نیشابوری، محمد بن ابوبکر، مظهر العجائب، ص100.
[105] عطار نیشابوری، محمد بن ابوبکر، مظهر العجائب، ص313.
و کاملانی چون شیخ شهابالدین ابو حفص سهروردی
[106] سیر اولیاء، ص354.
[107] تذکره شیخ بهاءالدین ذکریا ملتانی، ص40.
و شیخ محمد خلوتی
[108] بدخشانی، علی بن ظهیرالدین، جامع السلاسل، ج1، قسم 1، ص82.
خرقه خلافت و ارشاد از دست شیخ پاورپوینت نجمالدين کبري پوشیدهاند.
اجازات نجمالدین
متاسفانه به تمامی اجازات ارشادی که از ناحیه شیخ شهید پاورپوینت نجمالدين کبري جهت جانشینانش نوشته شده دست نیافتیم مگر به سه اجازه که جهت شیخ رضیالدین علیلالا و شیخ سعدالدین حموی و شیخ سیفالدین باخرزی مرقوم فرموده است. شیخ در این اجازات به لطائفی و حقایقی اشاره فرموده است که قبل از عنوان اجازات فهرستوار به آن نکات دقیق اشاره مینمائیم:
الف: آنچه در هر سه اجازه به چشم میخورد. مسئله انتساب شیخ پاورپوینت نجمالدين کبري است که به واسطه کهفالدین شیخالوری اسماعیل قصری به حضرت کمیل بن زیاد نخعی میرسد در حالی که در این اواخر بعضی از نویسندگان دچار اشتباه شدهاند به سلیقه و برداشت دلخواه خود جنبه حقیقت و تحقیق دادهاند غیر از آنچه شیخ نجمالدین درباره انتساب خود گفته است مطرح کردهاند.
ب: پاورپوینت نجمالدين کبري در این اجازات تقسیمبندی که عندالمشایخ بوده است مراعات نمودهاند و انتساب خویش را از طریق عمار یاسر بدلیسی و روزبهان وزان مصری و دیگر مشایخ خود نسبت صحبت و تلقین ذکر میداند نه خرقه ارشاد.
تذکر: تصمیم داشتم لطائف و دقائق اجازات را فهرستوار مطرح کنم ولی متوجه شدم امکانپذیر نیست زیرا در تمامی سطور وصایای نجمالدین به شاگردانش لطائف و دقائقی است که نمیتوان گلچین کرد بهمین جهت وصایای اجازات را با دقت بخوانید مخصوصا اجازه رضیالدین علیلالا و سعدالدین حموی را.
ترجمه فرمان رضیالدین علیلالا
(متن عربی این اجازه در ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان
[109] ابنکربلایی، حافظ حسین، روضاتالجنان و جناتالجنان، ج2، ص306.
درج است.)
بسم اللّه الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و الصلاه علی سید المرسلین محمد و آله اجمعین و از واجه الطاهرات و اصحابه المنتجبین اما بعد ضعیفترین بندگان خدای تعالی احمد بن عمر بن عبدالله صوفی میگوید: خرقه پوشیدم از شیخ و سید خود شیخالوری اسماعیل بن حسن بن عبدالله قصری و او خرقه پوشیده است از شیخ محمد بن مانکیل و او از داود بن محمد معروف به خادمالفقراء و او از شیخ ابیالعباس بن ادریس و او از شیخ ابوالقاسم بن رمضان و او از ابییعقوب طبری و او از ابیعبدالله بن عثمان و او از ابییعقوب نهرجوری و او از ابییعقوب سوسی و از عبدالواحد بن زید و او در علم شاگرد حسن بصری و خرقه پوشیده است از کمیل بن زیاد و حسن بصری در علم شاگرد علیبنابیطالب (علیهالسّلام) است و کمیل بن زیاد خرقه پوشیده است از علیبنابیطالب و او از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و سلم و خرقه پوشیده است از من فرزند عزیز و گرامی و پرهیز کار زاهد شیخ رضیالدین ابوالعلاء بن لالا سعید علی جوینی که خداوند تعالی توفیقاتش را نیکو و انبیاء و اولیاء را در بهشت رفیق او گرداند و حسن اولئک رفیقا، او را به سه چیز وصیت میکنم چنانکه رسول الله ابا هریره را وصیت کرد بر اقامه دو رکعت ضحی و این که سه روز از هر ماه را روزه بگیرد و این که نخوابد مگر بر وتر و وصیت میکنم او را به حسن ملازمت و رشاد و استقامت و سکوت از آنچه بر آن فایدهای نباشد و سفارش میکنم به دوام ذکر و قرائت قرآن و اصلاح ذاتالبین و رساندن رحمت و نفع به خلق خدا به تحقیق که نبی (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرموده است بهترین مردم کسی است که مردم را نفع رساند و بدترین مردم کسی است که مردم را زیان رساند و سفارش میکنم که در برخورد با حوادث متابع کتاب خدا و سنت رسولالله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) باشد.
و از کسی که بر او ستم کند عفو نماید و عطا کند به کسی که او را
چرا پاورپوینت نجمالدين کبري بهترین انتخاب برای ارائههای شماست؟
در دنیای رقابتی امروز، ارائهای جذاب و حرفهای میتواند تأثیر بزرگی در جلب توجه مخاطبان داشته باشد. فایل پاورپوینت نجمالدين کبري با طراحی منظم، زیبا و استاندارد به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شیوهای خیرهکننده و اثرگذار ارائه دهید. این فایل با جزئیات دقیق و ساختار حرفهای، ابزاری مطمئن برای موفقیت در ارائههای شماست.
ویژگیهای برتر فایل پاورپوینت نجمالدين کبري:
- طراحی بینقص و خلاقانه: تمام جزئیات پاورپوینت نجمالدين کبري با دقت طراحی شدهاند تا نیازهای ارائههای تخصصی شما را برآورده کند.
- ساختاری ساده و منظم: محتوا در پاورپوینت نجمالدين کبري به گونهای سازماندهی شده که بهراحتی خوانده شود و مفاهیم به صورت شفاف انتقال یابد.
- جلوههای بصری منحصربهفرد: استفاده از رنگهای هماهنگ و گرافیکهای حرفهای، فایل پاورپوینت نجمالدين کبري را از سایر فایلها متمایز میکند.
- کاربرد گسترده: پاورپوینت نجمالدين کبري برای جلسات کاری، پروژههای علمی و حتی تدریس بسیار مناسب است.
- امکان ویرایش آسان: پاورپوینت نجمالدين کبري به شما اجازه میدهد تغییرات دلخواه خود را با سرعت و سهولت اعمال کنید.
چطور با پاورپوینت نجمالدين کبري بهترین نتیجه را کسب کنید؟
برای داشتن یک ارائه حرفهای و بدون نقص، کافی است پاورپوینت نجمالدين کبري را دانلود کرده و به کار ببرید. این فایل آماده به شما امکان میدهد که تنها با چند کلیک ساده، اسلایدها را مطابق نیاز خود تغییر دهید و از طراحی حرفهای آن بهرهمند شوید.
انتخابی عالی برای همه کاربران:
فرقی نمیکند که دانشجو، مدرس یا متخصص باشید؛ پاورپوینت نجمالدين کبري به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شکلی ساده و حرفهای ارائه دهید. با صرفهجویی در زمان، کیفیت ارائه شما ارتقا مییابد و مخاطبان تحت تأثیر قرار میگیرند.
چرا به ما اعتماد کنید؟
پاورپوینت نجمالدين کبري با توجه به نیازهای واقعی کاربران طراحی شده است. تیم ما با بررسی بازخوردها محصولی ارائه کرده که از نظر محتوا و طراحی بینقص است. ما تضمین میکنیم که فایل پاورپوینت نجمالدين کبري شما را ناامید نخواهد کرد و در صورت نیاز، پشتیبانی کامل ارائه میدهیم.
همین حالا فایل پاورپوینت نجمالدين کبري را دانلود کنید:
اگر به دنبال ارائهای متمایز، حرفهای و تأثیرگذار هستید، پاورپوینت نجمالدين کبري همان چیزی است که نیاز دارید. فرصت را از دست ندهید و همین حالا آن را دریافت کنید تا یک تجربه خاص و فراموشنشدنی داشته باشید.
شماره پشتیبانی برای ارسال اس ام اس : 09054791747