توجه : این پروژه فقط به صورت فایل (با پسوند) zip ارائه میگردد
تعداد صفحات فایل : 1
دانلود تحقیق قرآن و حقوق انسانی
نوع فایل : Word
تعداد صفحات : 44
دانلود فایل تحقیق قرآن و حقوق انسانی
فهرست و پیشگفتار
قرآن و حقوق انسان 1
حق در اصطلاح فقیهان 4
حق در اصطلاح حقوقدانان 4
حقوق قرآن، آمیزه ای از امتیاز و تكلیف 6
انواع حقوق در قرآن 7
مشتركات قواعد حقوقی قرآن و سایر قواعد حقوقی 7
الف- كلی بودن 8
ب. الزامیبودن 9
ج. داشتن ضمانت اجرا 10
هدف حقوق از دیدگاههای گوناگون 12
مكتب حقوقی اصالت فرد 13
مبانی مكتب اصالت فرد 14
الف. حقوق فطری یا طبیعی 15
ب. عدالت معاوضی 15
مکتب حقوقی اصالت اجتماع 16
مبانی مکتب اصالت اجتماع 17
عدالت توزیعی 18
هدف حقوق در قرآن 18
حقوق طبیعی انسان، از مبانی حقوق قرآن 20
حق حیات 21
حق مالکیت 22
حقوق طبیعی- معنوی انسان 22
قرآن و حقوق اجتماعی انسان 24
عدالت معاوضی یا توزیعی ؟ 28
عدالت معاوضی 29
عدالت توزیعی 30
3- مصالح برتر، سومین مبنای حقوقی قرآن 31
الف: مصالح فردی 32
ب- مصالح دولتی 35
ج- مصالح اجتماعی 35
عصر رنسانس، عصر جدا انگاری علم و دین و تفكیك قلمروهای آن دو است. در این دوران، بسیاری از دانشمندان و متخصصان غرب به ویژه آنان كه از برخورد نادرست ارباب كلیسا با نخبگان علمیناخشنود بودند به نسبت سنجی میان علوم مختلف با دین پرداختند.
یكی از مسائل كه در این عصر مورد توجه قرار گرفته مساله حقوق انسان و علم حقوق و نسبت آن با دین و گزارههای دینی بود. عده ای از حقوقدانان میگفتند: قلمرو دین محدود به مسایل آن جهانی و آخرت انسانها بوده و نسبت به مسائل دنیوی و مشكلات و نابسامانیهای آن ساكت است. گروسیوس هلندی از حقوقدانان بر جسته قرن هفدهم در این باره میگوید
(خداوند به اعمال و كردار مخلوقات كاری ندارد.)1
سیطره دانش غربی از یك سو، و بهره گیری شرقیان از دستاوردهای فریبنده آنان از سوی دیگر، و جیره خواری شرقیان بر سر سفره پر زرق آنان، سبب شد تا باور جدایی دین از حقوق بشر در میان مسلمانان و به خصوص حقوقدانان مسلمان نیز رسوخ یابد و گروهی معتقد شوند كه اسلام هیچ سیستم و نظام حقوقی ندارد، چرا كه این حقوق آناندازه ارزشمند و پر ارج نیست تا خداوند در آن دخالت كند، و اگر هم اسلام را دارای نظام حقوقی بدانیم چنین سیستمیبیش از آن كه به نفع اسلام باشد به ضرر آن خواهد بود، زیرا در این صورت باید بپذیریم دین اسلام در تمام اعمال فردی و اجتماعی دخالت میكند و آزادی و اختیار انسان را از میان میبرد، و این خود از ضعف دین اسلام حكایت دارد نه حقانیت و قوت آن.
در مقابل، گروه دیگری از حقوقدانان، اسلام را دارای نظام حقوقی دانستند، نظامیكه با آزادی انسان سازگار است و ارزش آن را دارد كه خداوند به بیان آن بپردازد.
این گروه معتقدند كه دین، كتابهای آسمانی و پیامبران، نخستین نظامها و سیستمهای حقوقی را درجامعه بشری وضع كردهاند و قرآن به عنوان یقینی ترین منبع شناخت اسلام بر این امر تصریح كرده است.
(كان الناس امه و احده فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین وانزل معهم الكتاب بالحق لیحكم بین الناس فیما اختلفوا فیه) بقره /213
افزون بر این در بسیاری از آیات، از اهل ایمان خواسته شده است تا جز بر اساس احكام و قوانین و حقوق تعیین شده از سری وحی، حكم نرانند…
شماره پشتیبانی برای ارسال اس ام اس : 09054791747