ارائهی پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز – تجربهای خاص و متمایز!
پاورپوینتی حرفهای و متفاوت:
فایل پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز شامل 67 اسلاید جذاب و کاملاً استاندارد است که برای چاپ یا ارائه در PowerPoint آماده شدهاند.
ویژگیهای برجسته فایل پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز:
- طراحی خلاقانه و حرفهای: فایل پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز به شما این امکان را میدهد که مخاطبان خود را با یک طراحی خیرهکننده جذب کرده و پیام خود را به بهترین شکل انتقال دهید.
- سادگی در استفاده: اسلایدهای پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز به گونهای طراحی شدهاند که استفاده از آنها بسیار آسان باشد و نیاز به تنظیمات اضافی نداشته باشید.
- آماده برای ارائه: تمامی اسلایدهای پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز با کیفیت بالا و بدون نیاز به ویرایش، آماده استفاده هستند.
کیفیت تضمینشده با دقت بالا:
فایل پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز با رعایت بالاترین استانداردهای طراحی تولید شده است. بدون نقص یا بهمریختگی، تمامی اسلایدها آماده برای یک ارائه بینقص و حرفهای هستند.
نکته مهم:
هرگونه تفاوت احتمالی در توضیحات ممکن است به دلیل نسخههای غیررسمی باشد. نسخه اصلی پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز با دقت و حرفهای تنظیم شده است.
همین حالا فایل پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز را دانلود کنید و ارائهای حرفهای و تأثیرگذار داشته باشید!
بخشی از متن پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز :
پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز
خَزّاز، علی بن محمد بن علی رازی، کنیهاش ابوالقاسم، متکلم و محدّث و فقیه شیعی قرن چهارم بود.
فهرست مندرجات
1 – پیشینه
2 – اساتید وی
3 – آثار علی بن محمدخزاز
4 – محتوای کتاب کفایهالاثر
5 – چاپ کتاب کفایهالاثر
6 – فهرست منابع
7 – پانویس
8 – منبع
پیشینه
خاندان وی در اصل اهل قم بودند و سپس به ری که در آن روزگار مرکزیت علمی بیشتری نسبت به قم یافته بود و ابنبابویه مشهور به شیخصدوق (متوفی 381) در آنجا سکنا داشت، مهاجرت کردند.
[1] محمد بن حسن طوسی، رجالالطوسی، ج1، ص430، چاپ جواد قیومیاصفهانی، قم 1415.
بر همین اساس، ابنشهر آشوب
[2] ابنشهر آشوب، معالمالعلماء، ج1، ص63، چاپ عباس اقبال آشتیانی، تهران 1353.
[3] ابنشهر آشوب، مناقب آلابیطالب، ج2، ص122، چاپ یوسف بقاعی، قم 1385ش.
از خزّاز به قمی یاد کرده است.
[4] محسن امین، معادنالجواهر و نزههالخواطر، ج2، ص208، بیروت 1401/1981.
از تاریخ ولادت و وفات و همچنین زندگانی او اطلاعاتی در دست نیست. نجاشی
[5] احمد بن علی نجاشی، فهرست اسماء مصنّفی الشیعه المشتهر ب رجال النجاشی، ج1، ص268، چاپ موسی شبیری زنجانی، قم 1407.
در عبارتی کوتاه در اشاره به مقام و جایگاه او، ضمن ثقه دانستن وی، او را فقیه و عالم برجسته (کان… وَجْهآ) معرفی کرده است. شیخطوسی
[6] محمد بن حسن طوسی، فهرست کتبالشیعه و اصولهم و اسماء المصنفین و اصحاب الاصول، ج1، ص290، چاپ عبدالعزیز طباطبائی، قم 1420.
وی را متکلمی آشنا به فقه دانسته و گفته که وی ساکن ری بوده و همانجا نیز درگذشته است.
[7] حسن بن یوسف علامه حلّی، خلاصه الاقوال فی معرفه الرجال، ج1، ص180، چاپ جواد قیومی اصفهانی، قم 1417.
نام پدر خزّاز در اکثر منابع، محمد ذکر شده
[8] احمد بن علی نجاشی، فهرست اسماء مصنّفی الشیعه المشتهر ب رجال النجاشی، ج1، ص268، چاپ موسی شبیری زنجانی، قم 1407.
[9] ابنشهر آشوب، معالمالعلماء، ج1، ص63، چاپ عباس اقبال آشتیانی، تهران 1353.
اما شیخطوسی
[10] ، محمد بن حسن طوسی، رجالالطوسی، چاپ جواد قیومیاصفهانی، قم 1415.
[11] محمد بن علی اردبیلی، جامعالرواه و ازاحه الاشتباهات عنالطرق و الاسناد، ج1، ص554، بیروت 1403/1983.
[12] محمد بن علی اردبیلی، جامعالرواه و ازاحه الاشتباهات عنالطرق و الاسناد، ج1، ص578، بیروت 1403/1983.
نام پدر او را احمد نوشته که احتمالا تصحیف محمد است.
[13] عبداللّه بن عیسی افندیاصفهانی، ریاضالعلماء و حیاضالفضلاء، ج4، ص228_229، چاپ احمد حسینی، قم 1401ـ.
[14] شوشتری، قاموسالرجال، ج5، ص360.
[15] شوشتری، قاموسالرجال، ج5، ص569.
اساتید وی
خزّاز از شاگردان شیخصدوق بوده و از وی با تعبیر شیخنا یاد کرده است.
[16] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص63، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
هرچند در شرححال وی اشارهای به سفرش به بغداد نشده، اما براساس آنکه برخی از مشایخ روایی وی همچون ابوالمفضل محمد بن عبداللّه شیبانی ،
[17] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص65، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
[18] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص79، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
احمد بن محمد بن عیاش جوهری
[19] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص99، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
و ابوالفرج معافی بن زکریا نهروانی
[20] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص75، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
[21] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص94، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
از عالمان ساکن در بغداد بودهاند، میتوان از سفر وی به آنجا سخن گفت. احتمالا خزّاز در هنگام سفر حج از بغداد دیدن کرده است.
[22] عبداللّه بن عیسی افندیاصفهانی، ریاضالعلماء و حیاضالفضلاء، ج4، ص228، چاپ احمد حسینی، قم 1401ـ.
[23] آقابزرگ طهرانی، الذریعه، ج18، ص87.
[24] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص10_12، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
از خزّاز، کسانی چون محمد بن ابیالحسن بن عبدالصمد تمیمی خزاعی که لقب تمیمی وی به اشتباه در منابع به صورت قمی ذکر شده
[25] مجلسی، بحارالانوار، ج104، ص116.
[26] مجلسی، بحارالانوار، ج107، ص114.
[27] عبداللّه بن عیسی افندیاصفهانی، ریاضالعلماء و حیاضالفضلاء، ج4، ص226، چاپ احمد حسینی، قم 1401ـ.
و ابوالبرکات علیبن حسین حسینی جوری/ خوری (؟)
[28] مجلسی، بحارالانوار، ج104، ص165_166.
[29] محسن امین، معادنالجواهر و نزههالخواطر، ج2، ص209، بیروت 1401/1981.
روایتِ حدیث کردهاند.
آثار علی بن محمدخزاز
در منابع، سه اثر را از تألیفات علی خزّاز رازی دانستهاند. الایضاح در اصول دین و دانش کلام
[30] احمد بن علی نجاشی، فهرست اسماء مصنّفی الشیعه المشتهر ب رجال النجاشی، ج1، ص268، چاپ موسی شبیری زنجانی، قم 1407.
[31] ابنشهر آشوب، معالمالعلماء، ج1، ص63، چاپ عباس اقبال آشتیانی، تهران 1353.
و کتاب الأحکام الشرعیه در دانش فقه،
[32] ابنشهر آشوب، معالمالعلماء، ج1، ص63، چاپ عباس اقبال آشتیانی، تهران 1353.
[33] عبداللّه بن عیسی افندیاصفهانی، ریاضالعلماء و حیاضالفضلاء، ج4، ص226، چاپ احمد حسینی، قم 1401ـ.
که موجود نیستند. از اثر اخیر نسخهای در اختیار ابنشهرآشوب بوده و چند نقلقول از آن آورده است.
[34] ابنشهر آشوب، مناقب آلابیطالب، ج2، ص122، چاپ یوسف بقاعی، قم 1385ش.
[35] ابنشهر آشوب، مناقب آلابیطالب، ج2، ص416، چاپ یوسف بقاعی، قم 1385ش.
تنها اثر موجود او کفایهالاثر شامل نصوص وارده درباره ائمه است.
[36] ابنشهر آشوب، معالمالعلماء، ج1، ص63، چاپ عباس اقبال آشتیانی، تهران 1353.
براساس برخی مطالب این کتاب، خزّاز آن را پس از 381 نگاشته است.
[37] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص417، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
[38] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص424، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
به رغم آنکه خزّاز
[39] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص61ـ62، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
در سبب نگارش کتاب خود، شبهات معتزله نسبت به امامیه در مسئله امامت را ذکر کرده، اما براساس آنچه در جایی دیگر از کتاب خود آورده
[40] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص305 315، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
[41] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص423_424، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
[42] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص429_430، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
میتوان دریافت که هدف اصلی وی پاسخ دادن به ایرادهای زیدیه بوده که در روزگار خزّاز، متکلمان و عالمان برجستهای از آنها، همچون ابوطالب هارونی (متوفی 424)، در ری ساکن بودهاند و این ایرادها در سنّت زیدیه بارها در خردهگیری بر امامیه تکرار شده است.
[43] ابنبابویه، کمالالدین و تمامالنعمه، ج1، ص69، چاپ علیاکبر غفاری، قم 1363ش.
[44] ابنبابویه، کمالالدین و تمامالنعمه، ج1، ص74، چاپ علیاکبر غفاری، قم 1363ش.
[45] ابنبابویه، کمالالدین و تمامالنعمه، ج1، ص77_79، چاپ علیاکبر غفاری، قم 1363ش.
[46] ابنبابویه، کمالالدین و تمامالنعمه، ج1، ص126، چاپ علیاکبر غفاری، قم 1363ش.
[47] یحیی بن حسین ناطق بالحق، الدعامه فی تثبیت الامامه، ج1، ص165_171، چاپ ناجی حسن، بیروت 1981.
در مواردی، ظاهرآ براساس نسخهای از کتاب خزّاز، به اشتباه
[48] عبداللّه بن عیسی افندیاصفهانی، ریاضالعلماء و حیاضالفضلاء، ج4، ص227، چاپ احمد حسینی، قم 1401ـ.
[49] محمد بن محمدابراهیم کلباسی، الرسائلالرجالیه، ج3، ص187_188، چاپ محمدحسین درایتی، قم 1380ـ1381ش.
کفایهالاثر به شیخصدوق و شیخمفید نسبت داده شده است.
[50] آقابزرگ طهرانی، الذریعه، ج18، ص87.
[51] محسن امین، معادنالجواهر و نزههالخواطر، ج2، ص208، بیروت 1401/1981.
[52] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص14_21، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
کفایهالاثر مورد استناد و ارجاع عالمان
[53] علی بن حسن طبرسی، مشکاهالانوار فی غررالاخبار، ج1، ص90، چاپ مهدی هوشمند، قم 1418.
[54] ابنطاووس، فرحهالغری فی تعیین قبر امیرالمؤمنین علی علیهالسلام، ج1، ص157، چاپ تحسین آلشبیب موسوی،) قم (1419/ 1988.
[55] محسن امین، معادنالجواهر و نزههالخواطر، ج2، ص208_210، بیروت 1401/1981.
و از منابع مجلسی
[56] الاثر مجلسی، بحارالانوار، ج1، ص10.
در تألیف بحارالانوار بوده است. علامه حلّی در اجازهنامه خود به بنیزهره از این اثر یاد کرده است.
[57] مجلسی، بحارالانوار، ج104، ص115_116.
محسن امین
[58] محسن امین، معادنالجواهر و نزههالخواطر، ج2، ص207، بیروت 1401/1981.
از نسخهای نفیس و قدیمی از این کتاب که در 584 کتابت شده و اجازه برخی از عالمان بر آن درج شده بوده، سخن گفته و آن را وصف کرده است.
[59] محسن امین، معادنالجواهر و نزههالخواطر، ج2، ص209_210، بیروت 1401/1981.
[60] آقابزرگ طهرانی، الذریعه، ج18، ص87.
محتوای کتاب کفایهالاثر
خزّاز در این کتاب
[61] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص61 62، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
در مقام گردآوری روایات و نصوص دالّ بر خلافت و امامت ائمه علیهمالسلام است. او روایات را در دو بخش و 39 باب سامان داده است. بخش نخست شامل تصریحاتی است که 27 تن از صحابیان پیامبر صلیاللّه علیهوآلهوسلم بر امامت علی علیهالسلام و فرزندانش نقل کردهاند. او روایات هر صحابی را در بابی خاص گردآورده است. در بخش دوم، نصوص نقلشده از ائمه علیهمالسلام در امامت امامان دوازده گانه یا معرفی امام بعدی، هریک در بابی خاص گرد آمده است. در پایان این بخش، روایاتی از زید بن علی بن حسین دالّ بر امامت امامان دوازده گانه آمده است.
[62] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص416_430، چاپ محمدکاظم موسوی و عقیل ربیعی، قم 1430.
مؤلف
[63] علی بن محمد خزّاز، کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنیعشر، ج1، ص423_424، چاپ محمدکاظم موسوی و
چرا پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز بهترین انتخاب برای ارائههای شماست؟
در دنیای رقابتی امروز، ارائهای جذاب و حرفهای میتواند تأثیر بزرگی در جلب توجه مخاطبان داشته باشد. فایل پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز با طراحی منظم، زیبا و استاندارد به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شیوهای خیرهکننده و اثرگذار ارائه دهید. این فایل با جزئیات دقیق و ساختار حرفهای، ابزاری مطمئن برای موفقیت در ارائههای شماست.
ویژگیهای برتر فایل پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز:
- طراحی بینقص و خلاقانه: تمام جزئیات پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز با دقت طراحی شدهاند تا نیازهای ارائههای تخصصی شما را برآورده کند.
- ساختاری ساده و منظم: محتوا در پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز به گونهای سازماندهی شده که بهراحتی خوانده شود و مفاهیم به صورت شفاف انتقال یابد.
- جلوههای بصری منحصربهفرد: استفاده از رنگهای هماهنگ و گرافیکهای حرفهای، فایل پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز را از سایر فایلها متمایز میکند.
- کاربرد گسترده: پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز برای جلسات کاری، پروژههای علمی و حتی تدریس بسیار مناسب است.
- امکان ویرایش آسان: پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز به شما اجازه میدهد تغییرات دلخواه خود را با سرعت و سهولت اعمال کنید.
چطور با پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز بهترین نتیجه را کسب کنید؟
برای داشتن یک ارائه حرفهای و بدون نقص، کافی است پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز را دانلود کرده و به کار ببرید. این فایل آماده به شما امکان میدهد که تنها با چند کلیک ساده، اسلایدها را مطابق نیاز خود تغییر دهید و از طراحی حرفهای آن بهرهمند شوید.
انتخابی عالی برای همه کاربران:
فرقی نمیکند که دانشجو، مدرس یا متخصص باشید؛ پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز به شما کمک میکند تا محتوای خود را به شکلی ساده و حرفهای ارائه دهید. با صرفهجویی در زمان، کیفیت ارائه شما ارتقا مییابد و مخاطبان تحت تأثیر قرار میگیرند.
چرا به ما اعتماد کنید؟
پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز با توجه به نیازهای واقعی کاربران طراحی شده است. تیم ما با بررسی بازخوردها محصولی ارائه کرده که از نظر محتوا و طراحی بینقص است. ما تضمین میکنیم که فایل پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز شما را ناامید نخواهد کرد و در صورت نیاز، پشتیبانی کامل ارائه میدهیم.
همین حالا فایل پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز را دانلود کنید:
اگر به دنبال ارائهای متمایز، حرفهای و تأثیرگذار هستید، پاورپوینت علي بن محمد بن علي خزاز همان چیزی است که نیاز دارید. فرصت را از دست ندهید و همین حالا آن را دریافت کنید تا یک تجربه خاص و فراموشنشدنی داشته باشید.
شماره پشتیبانی برای ارسال اس ام اس : 09054791747